Insåg ikväll att jag hade grejerna som krävdes och att det skulle kunna finnas ett behov av belysning av kapstället på min nyinköpta Makita Kap/gersåg.

291375-IMG_0110.JPG
Här är atiraljerna som krävdes för modden.
1st batterieliminator 12v DC 700mAh från nån apparat som förmodligen inte finns mer
1st självhäftande LED strip säljs på 5m rulle egentligen men jag hade bara en stump på ca 30cm.

291369-IMG_0111.JPG
Såhär blev lyset i ett mörklagt utrymme, riktigt bra krut i denna LED strippen.
lyser upp betydligt bättre än brossans GCM8 S.

291371-IMG_0113.JPG
Här syns sågen från sidan, man kan se ungefär var jag har tejpat LEDstrippen.
Även i ett upptänt garage så lyser det skarpt.

Ett lagom gratis pyssel en fredagskväll som denna när dansprogrammet rasslat igång på burken, så den bättre hälften är sysselsatt.

Mvh Fredrik
 
Smidigt !
Tjuvkopplade du in dig i maskinen med batterieliminatorn sen eller kör du dubbla kontakter ?
 
Jag funderade på att koppla in mej i maskinen men jag va inte riktigt sugen på att trixa i sågen då den är helt ny. så än sålänge (förmodligen så länge belysningen får sitta där) så strapsade jag ihop kablarna o satte en 2-1 förgreningskontakt så att man inte snor något extra uttag. När man t.ex kopplar sågen till dammsugaren.

Mvh Fredrik
 
Stiligt, har funderat på att göra nått liknande till min bandsåg men inte hittat nån bra lampa. Var har du köpt listen?
 
Jag har fått LED snutten över från ett ställe. Jobbar som elektriker.
Just denna säljs på 5m rulle finns bla hos Elektroskandia (elgrossist)
Men jag hörde av en kollega på jobbet att den fanns hos den lokala lampaffären för ca 1000:-/5m
Inte helt gratis så sett, men har man användning av de andra metrarna nån annanstans, så kan man ju nyttja "spillet" på många ställen. Jag funderar på att köpa en rulle och montera i köket ist för halogen spots, eller/och så blir det monterat under badrumskommoden så det lyser ner på golvet, då kanske med dimmer. Trappnosarna kanske kan va ett annat ställe. Finns massor av ställen som kan behöva lite häftig belysning. Även bandsågen såklart =)
Värt att nämna är att det finns transformatorer/konvertrar som är avsedda att användas ihop med LEDstrippen men jag tog vad jag hade och det funkar fint. Det ska va 10V likspänning och just denna LEDstrippen drar 4,8W/m

Mvh Fredrik
 
Jag får rätta mej själv. Såg att Lampaffären hade en hemsida =P kostade lite mer för 5m men fanns å andra sidan i kortare längder.
Länk till Ledstipp

Mvh Fredrik
 
Eller kolla upplyst.se. Jag har goda erfarenheter av bl a LED-strip därifrån. Snabba leveranser.

Bosse
 
Tack för tipsen, det kan nog tänkas att jag beställer en meter. Synd bara att prislappen var lika häftig som själva listen! :)
 
Ja, det är ganska "bra" priser, för de som säljer grejerna iaf ;). Man bör ju tänka på lumen värdet, skiljde en hel del i pris såg jag, den listen jag använder har 200-240lumen/m angivet. Då vet du på ett ungefär vad man kan förvänta sej av starkare/svagare LED strippar.

Mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.