Hej!

Planen är att köpa en bänkdiskmaskin, och jag har lite funderingar angående monteringen i fråga.
Själv har jag ingen tidigare erfarenhet inom området, men har läst lite om vanliga lösningar, samt kollat igenom forumet. Jag har dock inte hittat något svar på mitt problem, så jag skapar en ny tråd.

Jag bor i en bostadsrätt, och har en blandare som jag tycker verkar vara gjord för en bänkdiskmaskin, jag känner mig dock ganska osäker.
Huvudfrågan lyder då: är det här en sådan blandare man kan koppla bänkdiskmaskinen direkt till? (bild 1)
I så fall bör väl monteringen vara någorlunda enkel?
(Bilden är lite otydlig då jag inte har någon bra kamera, men röret som är bakom kranen har en mutter i slutändan, samt är vridbart. Den främre delen är också vridbar, men bara till 90 grader.)

Om den nu inte skulle vara det så ligger dock ett blandarbyte något över min budget, men jag tänkte då att man nog kan koppla till den stora förgreningen i skåpet under? (bild 2) (Det är en röröppning som är förtejpad med eltejp, kanske den kan användas?) I så fall; hur bör man gå till väga?
Diskmaskinen i fråga får plats både på bänken och i skåpet. Om den placeras på bänken så får man väl borra ett hål genom diskbänken i fråga? Om den däremot placeras i skåpet skulle man väl behöva någon form av säkring så att det inte eventuellt blir vattenskador? Går det att lätt införskaffa eller är ny blandare det enda hållbara?

Ursäkta havet av frågor, och tack på förhand för eventuella svar!
Mvh
Jesper
 
  • Picture0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är ett vattenrör som är tejpat i skåpet? ser ut att vara avloppsanslutningen för diskmaskin som är tejpad. Röret som är längst till höger under skåpet går att koppla vatten till diskmaskinen på. Går även på den delen som är bakom blandaren, så du kan göra hur du vill. Antingen inne i skåpet och koppla på anslutningarna där. Eller ställa den på bänken och antingen borra hål och ansluta avloppet på anslutningen inne i skåpet, eller bara släppa ut avloppet i diskhon.

Hur gjorde personen som bodde där innan? Iom att det finns vattenanslutning ovanför bänken och han/hon verkar ha haft avloppsslangen påkopplad under bänken.
 
Så kan mycket väl vara fallet. Hur dubbelkollar man detta?
Hon som bodde här innan mig hade tydligen en bänkdiskmaskin i skåpet under bänken. Jag vet dock inte hur hon gjorde med vattenledningarna.

Tydligen gillar inte försäkringen att man har diskbänken i ett skåp, på grund av risken för vattenskador. Jag kommer nog därför att ha den ovanpå. Det borde väl dock ändå vara ok att borra ett hål i bänken och sätta avloppsslangen där tejpen är? Det ser så fult ut med en slang ner i diskhon bara, och jag planerar att bo här länge, så har inget emot lite pill. :)
 
Redigerat:
Röret bakom kranen är helt klart en anslutning för diskmaskin. Kranen framför är för att stänga av denna. Ser ut att vara 3 rör under bänken vilket skulle kunna vara så att man även där kan få ut vatten till en maskin. Kan dock inte påminna mig att jag sett en sådan kran men då jobbar jag ju inte med detta.
Skulle själv aldrig borra hål i en rsotfri bänk för att dra ner avlopp utan ha en slang som lagom går över kanten ner istället. Funkar bra om man inte envisas med att ställa ner disk som inte rymms i den hon.
Angående bänkmaskin under bänken kan det vara problem med att dessa maskiner inte har pumpar som klarar av att lyfta vattnet upp över vattenlåset. Hade själv en bänkmaskin som ibland vägrade tömma då den stod på gränsen.
 
Japp, det är 3 rör under bänken. 2 går ner i marken och det 3:e slutar tvärt i luften med en mutter på.
Kanske får nöja mig med en slang ner i hon om det är för jobbigt att fixa ett hål i diskbänken.
 
Jeebus90 skrev:
Så kan mycket väl vara fallet. Hur dubbelkollar man detta?
Hon som bodde här innan mig hade tydligen en bänkdiskmaskin i skåpet under bänken. Jag vet dock inte hur hon gjorde med vattenledningarna.
In och gräv ;) Nä, men avstängningen styr både anslutningen under och ovanför diskbänken.

Blandaren är från grunden en diskbänksblandare med diskmaskinsavstängning. Sen har man monterat ett tillbehör som gör att man får anslutningen ovanför bänk.

Att dra ner slangen eller släppa den i hon är en smaksak. Om man gör ett hål så ångrar man sig rätt ordentligt den dagen man installerar en golvstående diskmaskin, och en ny rostfri diskbänk är inte billig. Finns å andra sidan täckbrickor, men de flesta jag känner som har haft bänkdiskmaskin har slängt ut den och skaffat en golvstående. Något att tänka på ;)

Men om det inte går att montera en golvstående utan att bygga om köket så go for it. har man råd att renovera ett helt kök har man råd med en ny diskbänk :)
 
Mackan88 skrev:
Men om det inte går att montera en golvstående utan att bygga om köket så go for it. har man råd att renovera ett helt kök har man råd med en ny diskbänk :)
Jo det var lite det som var problemet.

Men om jag nu inte använder den förtejpade öppningen, är denna förtejpning en hållbar lösning?
Ser det inte som omöjligt att det blir lite tryck där inne, och då vore det surt om tejpen lossnade.

Egentligen, förutom mindre plats och kanske en lite högre elförbrukning per tallrik, finns det väl inga egentliga nackdelar med bänkdiskmaskiner såvitt jag vet? Ser inte att jag skulle ha någon anledning att byta på länge. :)
 
Jeebus90 skrev:
Jo det var lite det som var problemet.

Men om jag nu inte använder den förtejpade öppningen, är denna förtejpning en hållbar lösning?
Ser det inte som omöjligt att det blir lite tryck där inne, och då vore det surt om tejpen lossnade.

Egentligen, förutom mindre plats och kanske en lite högre elförbrukning per tallrik, finns det väl inga egentliga nackdelar med bänkdiskmaskiner såvitt jag vet? Ser inte att jag skulle ha någon anledning att byta på länge. :)
Personligen är jag allergisk mot tejp i VVS installationer, använder inte ens gängtejp :p Men det är ju en bra lösning för antalet slantar man lägger, och det borde det bara kunna komma vatten där om det blir stopp i vattenlåset. Ser dock ut som om tejpen håller på att lossa redan? Finns gummihuvar att köpa som man trycker på. Går att dra fast dom med slangklamma också så kommer du aldrig behöva oroa dig :)

Nackdelen med bänkdiskmaskin är just som du säger att dom är små. Det är anledningen till att dom jag känner bytt till golvstående. Men känner du att det räcker för dig så är det ju snyggare att borra ett hål genom bänken så täcker ju diskmaskinen slangen och hålet sen :)
 
Den bänkmaskin vi hade gjorde att vi kunde gå och lägga oss med ren disk efter en nyårsmiddag med 6 personer och 5 rätter. Visst fick den gå några gånger den kvällen men den svalde grymt mycke.
 
Alright, då vet jag läget ligger till!
Tack så jättemycket för all hjälp båda två!

God jul och gott nytt år! :D

Mvh
Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.