Jag bor i ett radhus byggt -56 med enbart självdrag, förutom köksfläkten som bara går vid matlagning. För att få ordning på imma på badrumsfönster och spegel vid dusch tänker jag nu installera en badrumsfläkt (förmodligen Intellivent) i luftkanalen i taket ovanför badkaret (innerdiameter 115 mm, se bild).
Min fråga är nu hur man bäst monterar fläkten. Ska man sätta dit den utanpåliggande, dvs utan stos, för att slippa kapa bort det tvärgående metallstaget (med gäng för nuvarande ventillock)?
Eller finns det nackdelar med utanpåliggande montering?
 
  • Luftkanal i tak med tvärgående metallstag, föreslagen plats för badrumsfläkt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Du har ett större dilemma än så.
Problemet är att ventilationskanalen är gjord för undertryck, eller åtminstone inget större övertryck. Det ser ut som om din ventilationskanal är gjord av eternitrör. Inget fel i det, med nuvarande självdrag. Men skall du genom fläkten trycka ut luften är det risk att fukt läcker ut på allehanda ställen, bland annat genom rörens skarvar.
En lösning är att istället montera nya ventilationsrör. Ett enkelt jobb ifall du är normalhändig. Ta det försiktigt när du tar bort de gamla eftersom de innehåller asbest, men överdriv inte, de hoppar inte upp och biter dig i halsen. Se bara till att du i möjligaste mån inte har isönder dom. En fläkt på taket löser naturligtvis ditt dilemma.

Staffan
 
  • Gilla
hippas
  • Laddar…
Ajdå, det låter krångligare än vad jag tänkte mig.
Bortsett från själva monteringen, vad spelar det för roll om fläkten suger från yttertaket eller trycker från badrummet? Det är väl samma fuktiga luft som ska färdas upp genom kanalen oavsett, eller?
 
Staffans2000
Visst!
Men är det ett undertryck sipprar ingen luft ut, utan endast in i röret.
 
  • Gilla
hippas
  • Laddar…
Just det, det har du ju alldeles rätt i :)
En takfläkt skulle dessutom ha fördelen att den skulle ge mekanisk frånluft i mitt WC under badrummet, vars frånluftskanal löper samman med den aktuella från badrummet.
Jag har tänkt tanken om takfläkt tidigare, men inte kommit till skott eftersom jag inte riktigt vet hur man skulle installera den. Såvitt jag vet går frånluftskanalen från bad/WC ihop med skorstenen (från öppen spis) uppe på vinden (löper parallellt alltså) och kommer sedan ut på sidan av min stora plåtinkapslade skorsten, bakom ett galler.
Det hela känns svårt om man vill fixa det själv, eller är jag överdrivet negativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.