Bakgrund:

Brf, nyinflyttad. Inom några år antagligen stambyte. I höst stamspolning.

När vi flyttade in i höstas upptäckte vi avloppslukt på toaletten. Tydlig anledning: för dålig luftning då man med jämna mellanrum hör hur det sörplar till i avloppet. Men proppen i på handfatet samt överfyllnadsskyddet tejpat är det toan som suger till, ibland blir det fritt blås och ibland är vattenlåset fortfarande tillräckligt fyllt.

För att slippa detta köpte jag och installerade en vakuumventil. Beställning på Rinkaby enligt följande:
2316102 FALU Skarvmuff, 40 mm, gummitätning
2316141 FALU Grenrör 45°, 40mm, 2 muff
3131140 JAFO Vakuumventil Junior 32/40mm

Efter installation ser det ut som följer:
Nyinstallerad vakuumventil på vit avloppsrör med rosa kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till problemet: Det luktar fortfarande. Tydligt isolerat till att det är ventilen som läcker (med en påse och gummisnodd trädd därpå försvinner lukten). Jag har även testat, och det är väldigt lätt att blåsa i den om man inte tar i för mycket.

Jag inser nu att denna typ av mekaniska vakuumventil givetvis inte fungerar i all lägen. Dumma mej. Men tycker att 45 grader borde vara tillräckligt, fast tyvärr överbevisas jag på den punkten av verkligheten, med ventilen i nuvarande skick.

Möjliga vägar framåt:
1. Köpa en 45 graders vinkel och därmed få ventilen att sitta helt i lod.
2. Smörja ventilen inuti på något sätt för att den ska stänga enklare.
3. En kombination av ovan.
4. Köpa en annan ventil som kan monteras i vinkel.
5. ?

Hjälp mig nu att välja väg, alla problem- och propplösare därute!
 
De flesta vakuumventiler behöver sitta helt lodrätt. Tyvärr så tenderar de jag testat att läcka en del odör ändå. Sätt en 45-graders vinkel, du verkar ha gott om utrymme.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tack för svar, jag testar. Kanske kan limma på lite vikter på den så den sluter om jag ser till att den sitter i lod först? Är som sagt förhoppningsvis en temporär lösning, toaletten skall renoveras inom överskådlig framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.