Y
Monterade mina första dörrkarmar.
Trots att vattenpassen och måttbandet säger det ska vara rätt så fick jag två fel.
Inget dörrblad tar i eller rör sig i öppet läge.
Och innan jag gör sönder något i felaktiga försök att fixa det så tänkte jag höra med er hur ni hade agerat.

Första dörrbladet sticker ut lite i ovankant på vänster/handtagsidan. Knappt 4mm och kanske inget man tänker på när dörrfoder kommer på plats - men detta är karmar med tätlister så tätningen drabbas.

Jag funderar på att lossa karmen på höger/gångjärnsidan och dra ut den lite i ovankant (2) och att det kanske får dörrbladet att lägga sig slätt. Alternativt lossa vänster sida (1) där den dörrblacket sticker ut och skruva fast den längre in så att det lutar lite bakåt. I övrigt jämna springor, dörrbladet står still i öppet läge osv.
1.jpg


Andra dörrkarmen blev värre.
Vattenpass och måttband hävdar att den ska vara rätt. Fast jag fick klurigare fel här.
Dörrbladet är för nära karmen nere till vänster och uppe till höger. Avståndet mellan dörrkarm och dörrblad på höger sida är stort. Denna dörr är specialtillverkad och jag tycker gångjärnen är för djupt infrästa i karmen.

Sänker jag dörrbladet via ställbara gångjärnen så blir gapet ännu större uppe till vänster och tätlisten fungerar ej.
Knäcker jag gångjärn så tar det i någonstans. Jag kan ju såga annan vinkel på dörrbladet ovandel... Trist dock.

Samma höjd på karmens högra och vänstra sida.

(Väggarna som är skeva)

2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.