Vi har en klädkammare som blir jättevarm. Där är en frånluftventil i taket men jag skulle vilja sätta ett ventilationsgaller i dörren också. Tröskeln är redan låg så den kan vi inte byta och få mellanrum på så sätt. Skulle ni satt gallret i dörrens ram (se bild) eller ovanför ramen där nere?
Hittar inte någonstans hur man monterar dessa galler?!
 
  • En vit innerdörr med handtag och nyckelhål, modell UNIQUE 01L, visas på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har denna modell från Biltema;
87-3839_xxl_2.jpg
Den monteras genom att man sågar ett hål i dörren och sen sätter ihop de båda delarna från var sida om dörren.
Jag limmade också för att garantera att de satt ihop ordentligt.
 
Precis en sån jag tänker på! :) Behöver man såga superrakt eller täcker gallret mindre misstag? Använde du sticksåg?
Tycker du det gav effekt att sätta dit ett sånt här galler?
 
M Fru_Skogsberg skrev:
Vi har en klädkammare som blir jättevarm. Där är en frånluftventil i taket men jag skulle vilja sätta ett ventilationsgaller i dörren också.
Oj, det låter lite ovanligt! I garderober och förråd har man ibland tilluft-ventiler, men, men, men.
Det enklaste sättet att öka luftomsättningen mellan klädkammare och rummet utanför är nog att såga av cirka 20 mm av dörrens nedre sida. Det ger luften fritt spelrum, och stör inte utseendet nämnvärt.
Men kanske stänga frånluftventilen i klädkammaren.
Frånluften i sig ger ju dock inte någon värme, så var kommer egentligen värmen ifrån?
 
Det är inte ovanligt med frånluft i klädkammare (se bild).
Värmen kommer från värmegolvet tror jag, misstänker att det är samma slingor som intilliggande badrum och dem vill vi inte sänka.
 
  • Schematisk illustration av hus med frånluftsventilationssystem, röda pilar visar utgående luft från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M Fru_Skogsberg skrev:
Precis en sån jag tänker på! :) Behöver man såga superrakt eller täcker gallret mindre misstag? Använde du sticksåg?
Tycker du det gav effekt att sätta dit ett sånt här galler?
Det finns en ca 10 mm kant så det behöver inte vara superrakt. Kolla bara först så dörrbladet är tillräckligt tjockt! Mina är 40 mm och den ventil jag visade på bilden går att trycka ihop något mer, men jag har ingen aning vad som är minsta tjocklek för att passa,
Jag ritade först med ventilen som mall. Borrade ett hål i ena hörnet där jag skulle ha hålet och körde sen med en sticksåg. Maskeringstejp på dörren för att inte repa.
Jo, det blev bättre då det förut enbart var dörrspringan som ventil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.