Köpte Westerbergs vägghängda toalett wall igår och nu när jag plockat upp den ur kartongen och hållt den på plats lite har jag lite funderingar.
Avståndet mellan väggen och avloppet är 80mm och läser man gvk:s säkra våtrum måste det vara minst 60mm.
Nu till problemet, det kommer bli en ganska djup låda, ca 30cm pga avloppet är så långt ut från väggen.
Jag gissar på att avloppet ska gå genom väggen om man ska få de så "smalt" som möjligt?
Det är väl inte godkänt att flytta mitt avlopp så det kommer upp nån cm ifrån väggen bara?
Kommer det se dumt ut med en 30cm djup "låda"?
 
20121125_220150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man låta frigoliten sitta kvar på vattentanken?
Den sticker nämligen ut 5mm utanför järnställningen så då får man ju problem när man ska bygga igen den.
 
Har också en Westerbers som jag håller på att montera/bygga in.
Mitt avlopp kom upp 2cm från väggen bara, kanske inte godkännt men jag har tätat sågott det går med manchett, duk och gugga. Ytterkant på stålramen (den blåa) hamnadå 18cm från vägg så med OSB, gips och kakel blir min låda 21.5cm.
Tyckte också att frigoliten stack ut först men den går att pressa in och det var inga problem att dra fast en skiva på fixturens utsida.
 
  • wc1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret och bilden. Frågan är vad dom säger om de skulle hända något?
Lika så ditt avlopp till handfatet måste vara för nära, det ska väl vara minst 60mm mellan där oxå eller att det kommer ut från väggen?

Satte du tätskiktet själv?
 
Beginner80 skrev:
Tack för svaret och bilden. Frågan är vad dom säger om de skulle hända något?
Lika så ditt avlopp till handfatet måste vara för nära, det ska väl vara minst 60mm mellan där oxå eller att det kommer ut från väggen?

Satte du tätskiktet själv?
Ja handfatsavloppet är också för nära väggen.
Det är två år sedan vi drog avloppet och jag minns att vi då satt och räknade på väggtjocklek, osb, gips och kakel men sen när väggen kom upp blev det ändå lite fel.
Har tätskiktat själv så jag vet att det aldrig kommer bli nått läckage någonstanns..........

Går fixturen ens att montera såmycket längre ut än min? 18cm. Har för mig att jag satte min nästan i yttersta läget.
 
Redigerat:
Okej. Nä stagen man fick med räcker inte till så får hitta på nåt eget.
Ska höra med en golvläggare idag å se vad han säger
 
para skrev:
Har också en Westerbers som jag håller på att montera/bygga in.
Mitt avlopp kom upp 2cm från väggen bara, kanske inte godkännt men jag har tätat sågott det går med manchett, duk och gugga. Ytterkant på stålramen (den blåa) hamnadå 18cm från vägg så med OSB, gips och kakel blir min låda 21.5cm.
Tyckte också att frigoliten stack ut först men den går att pressa in och det var inga problem att dra fast en skiva på fixturens utsida.
Jävlar vilken fördelare! Matar den hela huset? ;)
 
sj6 skrev:
Jävlar vilken fördelare! Matar den hela huset? ;)
Nä bara badrum o tvättstuga, 2 till dusch, 2 till badkar, 2 till tvättstuga, 1 till toalett och de 2 övre till handfat.
 
para skrev:
Nä bara badrum o tvättstuga, 2 till dusch, 2 till badkar, 2 till tvättstuga, 1 till toalett och de 2 övre till handfat.
Det var en maffig sak ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.