K
Har idag två Prisol 15 som dimper rätt ner, mitt i taket i tvättstugan för tappvatten, dessa är från slutet av 90 talet när badrummet ovanför gjordes om. Rördragningen av prisolen ser inte så rolig ut.

Jag planerar för stambyte av tappvattnet och tänkte då dra dessa en alternativ väg och då blir prisolen för kort och av estetiska skäl vill jag inte skarva den.

Då undrar jag om det är OK att sätta en "väggbricka", typ Vatette i taket och gå vidare med vanliga halvhårda/hårda kopparrör istället? Eller är dom inte godkända för det, med hänsyn till dräneringshål etc.?

Någon som kan guida mig till rätt RSK på delar som behövs?

När jag ändå har en tråd på gång, så jag kan ju passa på att fråga om det finns ett C/C avstånd man bör hålla mellan rör om man monterar på typ ankarskena? Det rör sig om värme till/retur (28mm) samt KV/VV. Befintligt från 50 talet är CC 100 mm, hade vart snyggare om man kunde tajta till dom lite, KV bör väl kondensisoleras? I badrummet så droppar det rejält med kondens efter dusch, men det kanske är ett icke-problem när dom går via tvättstugan och luften inte är fuktig?
 
K
Ringde Vatette som inte hade synpunkter på montage i tak så länge anvisningarna i övrigt följdes, men erkände att han aldrig fått frågan tidigare heller.

Har funderat lite sen igår, och att sätta en 90 graders vinkel kan funka fint det också, så länge det är rör-porr så är jag nöjd.. Prisol är inte rör-porr! :)

Fråga 2 har jag inte fått klarhet i riktigt ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.