hur kraftig regel behöver man i väggen för att ställa underskåpen på?
ska ha stenskiva, så det blir rätt tungt?
vidare funderar jag på golv under underskåpen; lite lyxigt lägga dyrt golmtrl som ingen ser?.
har ett äldre hus så det finns inge golvbrunn under diskbänk/diskmaskin, räcker det med plastlåda under diskmaskinen..eller fi´nns det smartare lösning.?
 
S
om du ska ha sten skiva så tycker jag att du ska bygga en ram.
du ska helst inte fast inredning på ett klick golv. börjar golvet röra sig så sker det på fel sätt.
finns dom lägger plast matta där diskmaskin ska stå. (om din diskmaskin ska stå på golvet så lägg gärna in golv under diskmaskin iallafall så blir du ej förbannad när diskmaskin ska ut)
 
Golv där diskmaskin, kyl och frys ska stå är ett minimum och sen är det vanligaste ett vanligt droppskydd under maskinerna och det är aldrig fel att ha under kyl och frys också då det är en billig försäkring för eventuella läckage som kan krypa in under golvet annars.

Regel på väggen är nästan ute och i de flesta fall är det mycket mycket smidigare att sätta ben både fram och bak istället.

Vill man tvunget ha regel i bakkanten så räcker en 28x70mm glespanel länge, men när du skriver att det är ett gammalt hus hade jag garanterat kört ben bak också då det kan vara svårt att fästa en regel såååå exakt som det bör om du dessutom ska ha stenskiva på sedan eftersom det då gäller att bänkskåpen står så exakt i våg som det går att få dem.
Då är det mycket enklare med justerbara ben bak också.
 
väggen är nyreglad o rak c/c 45 45x45 reglar sitter fast i stabil planktimmervägg......få regeln rak ska nog gå....plast ben bak då står ju hela skåpstommen lös?..... ska ha ett linoliumgolv från fobo 30x 30 rutor.
10 mm tjockt...hade en tanke lägga 10 mm golvspån under köksinredningen och låta färdiga golvet gå in 4- 5 cm innan för sockel underskåp?
är det en tänkbar lösning
 
Redigerat:
S
hur menar du lös? utvekla.
 
Skåpsstommarna fästs ju i väggen i ovankant... alltså inte löst... Hhmm...

Tillvägagångssättet med regel på väggen gör ju inte att skåpen sitter fast mer då detta bara är till för att ställa skåpen på som stöd men som sagt då enklare med ben bak också...
 
jag förstår hur du menar,,,men ser inget problem sätta regel rakt på väggen....
 
mr_s_d skrev:
jag förstår hur du menar,,,men ser inget problem sätta regel rakt på väggen....
Jag har inte sagt att det är ett problem heller utan att det är smidigare med ben bak också.

Men jag jobbar ju med köksinredningar så jag har säkert fel för mig. :rolleyes: ;)
 
S
paul-staffanstorp kan du garantera att benen håller dels för skivan, fyllda skåp och vatten i diskhoar?
sen att kanske någon sitter eller står på bänken?

och jag glömde att det gärna får vara golv under alla golv stånde vitvaror
 
Jag har än idag efter ganska många hundra kök inte hört talas om något där det rasat ihop i alla fall, men det är ju knappast min sak att garantera sådana saker utan jag anser nog detta ligga på tillverkare och leverantörer som säger att det ska hålla.
 
ska ta mig en funderare ang ben eller regel på vägg......men vad tror du om att lägga golvspån under skåpen och låta linoliumgolvet gå in en bit under golvsockeln?.....en del viker ju upp en billig plastmatta mot vägg bakom skåp....eller räcker det måla golvspånet o lägga plastlåda under diskmaskinen....??
 
Det är väl helt ok att lägga något annat istället om man inte vill lägga golv in under allting...
Bara man är noga så man inte sen saknar golv där det blir synligt.

Droppskydd räcker under maskinerna som sagt...
Vaskskåpet tätar man sen inuti snyggt och prydligt...
 
fiins det bra grejor o täta diskbänksskåpets genomföringar med?
 
Stosett AB säljer ett kit som heter EVA Set eller Tätningsset för Diskbänksskåp som innehåller det mesta man behöver till just diskbänksskåpet.

Stosett AB

XLNTröriskåpwebb.jpg
 
Sätt definitivt ben bak på skåpen, loda in. Lägg sen på stenskivan och efterdra benen så du får skivan tight mot alla bänkskåpen och jämn bäring över alla skåpen, fäst skåpen i väggen och sen skivan i skåpen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.