Problem.....

Plattan gjuten, stommen rest, taket snart på plats och snart kommer garageportarna, men tyvärr är det inget tröskeljärn ingjutet i plattan :(

Porten är en slagport där tröskeljärnet ska sitta 70mm innanför ytterkant portkarm.
Behöver alltså på något sätt montera ett tröskeljärn som sitter ca 70 mm in på plattan.

Hur löser man detta bekymmer ??
 
Skulle det funka att bulta fast ett vinkeljärn med expanderbult ?

Behöver väl inte vara speciellt högt.
 
Mikael_L
1. Bila ur lite i kanten, borra lite för några "fästpinnar" som är fastsvetsade i tröskeljärnet och sen gjuta fast hela härligheten.

2. Bocka en 1,5 eller 2mm rostfri plåt. Borra och plugga ett antal hål, fästa med skruv med försänkt skalle (försänkning i plåten med då, givetvis).

Två olika förslag från mig. Jag har aldrig gjort nåt sådant, men lite ideer kan inte vara fel. :)
 
Mikael_L
Jag funderade på om det skulle vara ide att använda nåt kemiskt under den rostfria plåten för att inte behöva förlita sig på skruvarna långtidsstabilitet mot underlaget. T.ex epoxi eller PL400 eller ..??? något förslag från någon?!

Epoxi blir nog alltför hårt och kommer att smulas sönder ganska snart när man börjar köra in och ur bilar. Mjukare limtyper kanske reagerar på nåt dåligt sätt med betongen alternativt binder och håller fukt eller ...
Betongen är kanske överhuvudtaget för svag på ytan för att någon limning ska vara användbar?

Lite extrafunderingar jag kom på, på väg till öppna förskolan ... :)

Vad tror ni?
 
Haagbard skrev:
Skulle det funka att bulta fast ett vinkeljärn med expanderbult ?

Behöver väl inte vara speciellt högt.
Problemet med expanderbult är att det behövs en mutter för att funka och någon mutter vill man ju inte ha i tröskeljärnet.

Däremot finns det något som heter "slagexpander" som är en expanderhylsa som fästs i betongen och som man sedan kan dra fast en bult i.
 
Är det någon skillnad om det är en bultskalle eller en mutter som sticker upp?
Eller menar du på något annat sätt?
 
Mikael_L skrev:
1. Bila ur lite i kanten, borra lite för några "fästpinnar" som är fastsvetsade i tröskeljärnet och sen gjuta fast hela härligheten.

2. Bocka en 1,5 eller 2mm rostfri plåt. Borra och plugga ett antal hål, fästa med skruv med försänkt skalle (försänkning i plåten med då, givetvis).

Två olika förslag från mig. Jag har aldrig gjort nåt sådant, men lite ideer kan inte vara fel. :)

Alt 1
Ska det bilas ur för att gjuta in nya armeringsjärn känns det som det behöver bilas ganska mycket om det ska vara någon vits. Ser också ett litet bekymmer i att först sätta fast pinnarna i betongen och sedan svetsa fast järnet i pinnarna. Svetsningen måste göras på undersidan (svåråtkomligt) samtidigt som det är noga att järnet hamnar exakt rätt på pinnarna innan det gjuts fast.

Alt 2
Känns lite klent :confused: och jag är inte sugen att ha tröskeljärnet ovanpå golvet..
 
Mikael_L
SaabAero skrev:
Problemet med expanderbult är att det behövs en mutter för att funka och någon mutter vill man ju inte ha i tröskeljärnet.
Självklart är det så, jag kan inte förstå hur jag tänkte där...
Antagligen tänkte jag knappt alls ... :surprised:

Edit:
Nu långt senare insåg jag att det inte var mitt förslag, hehe ...
 
Jesca_j skrev:
Är det någon skillnad om det är en bultskalle eller en mutter som sticker upp?
Eller menar du på något annat sätt?
Opps, var lite otydlig där :p
Bulten ska givetvis vara försänkt så att den inte sticker upp. För att klara det behöver tröskeljärnet antagligen vara rejält tjockt, typ 10-15mm

En lösning jag funderat på är följande:
Betongen kapas och/eller fräses för att järnet ska kunna monteras försänkt i plattan, dvs man fräser sig ner 10-15mm (beroende på järnets mått såklart) i plattan och försöker få den ytan så slät att järnet ligger stadigt. Ev ojämnheter kan man avjämna med antingen betong eller annat lämpligt mtrl i samband med att järnet monteras.
Järnet förankras med slagexpander och försänkta skruvar.

Skulle det funka att göra så ?
Är det kanske bättre att såga/fräsa/bila bort lite mer betong så att det finns utrymme för en "fog" av betong eller annat fäst mtrl mellan platta och järn ?
Vilka verktyg behöver man för att klara detta ?
Är det möjligt att kapa med vinkelslip och diamantklinga ?

Tacksam för tips och råd
 
Mikael_L
SaabAero skrev:
Alt 1
Ska det bilas ur för att gjuta in nya armeringsjärn känns det som det behöver bilas ganska mycket om det ska vara någon vits. Ser också ett litet bekymmer i att först sätta fast pinnarna i betongen och sedan svetsa fast järnet i pinnarna. Svetsningen måste göras på undersidan (svåråtkomligt) samtidigt som det är noga att järnet hamnar exakt rätt på pinnarna innan det gjuts fast.
Min tanke var nog att man först gör i ordning vinkeljärnet med påsvetsade pinnar (pinnarna är alltså bara till för att det hela ska fästa bra i betongen). SEN bilar man och borrar lite så allt passar bra i det läge som järnet ska ha. Slutligen gjuts det fast.
Men som sagt, jag vet inte om det är så "man gör" eller om det finns andra nackdelar, det hela var mest lite brainstorming.
 
I ett garage som vi hade i motorklubben så var det slagportar som gick mot ett vinkeljärn som var bultat i golvet och det var inga problem varken att ta sig över järnet eller bultskallarna.
Rent estetiskt så är det kanske inte den snyggaste lösningen men det funkar.......bara de lägsta racerbilarna riskerade att fastna på vinkeljärnet men detta avhjälptes lätt med en planka att köra på för dessa bilar.

Vilken typ av kantbalk har du? Är det kantelement med frigolitisolering?
 
det borde gå att bila/hacka lite försiktigt så att du kan få dit järnet.
men det kanske är smidigare och mer kontrollerat att finpolera med vinkelslipen med en stenskivan.

/Spoon
 
Mikael_L
SaabAero skrev:
Alt 2
Känns lite klent :confused: och jag är inte sugen att ha tröskeljärnet ovanpå golvet..
En två mm plåt är ju inte så väldans tjockt ...
Därför föreslår jag r/f, starkare och mer nötningsbeständigt än vanligt stål.
 
Slog ihop trådarna

Dubbelposta INTE under flera ämnen
/Mats
Moderator
 
* Bila eller slipa så att järnet fälls ner lite i plattan.
* Borra hål för expanderbult ner i plattan.
* Borra även hål för bultarna i järnet.
* Försänk hålen i järnet så att det blir mer plats för svetsfog.
* Slå sedan i bultarna.
* Dra fast järnet i plattan med hjälp av muttrarna (Så att expander funktionen på bultarna börjar verka och järnet ligger ann mot plattan.)
* Kapa sedan en bult åt gången jäms med järnet. Svetsa sedan fast den kapade bultändan i järnet med hög värme så att svetsen flyter ut ordentligt.
* Gör likadant på alla bultar.
* Slipa svets fogarna lite om det har blivit allt för stora högar.
* Måla.

Har inte provat detta. Men det borde fungera. På detta vis får du inga synliga bultskallar. Bara svetsen kommer att synas lite. Men är man duktig på att svetsa så kommer är det inget som störa ögat.

Detta kan bli svårt att göra ifall plattan är gjord isolerade med L-block. Då finns det knappt någon betong att borra i eftersom det är frigolit längst ut i kanten.

Bara ett förslag... // Mattias

Ps. Du har väl inte golvvärmeslang i plattan???? Dumt att borra överhuvudtaget då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.