Håller på att isolera övervåningen på ett nybyggt 1,5 plans hus.
I dagsläget finns enbart en vindstrappa monterad men en L-trappa skall monteras.
Det jag undrar lite över är om man bör vänta med det tills man har monterat element eller om det räcker med enbart isoleringen? Planerar att ha isolerat hela övervåningen till hösten.
 
Montera trappan du.
Skulle du sedan ändå vilja skilja av kan du täcka över öppningen.
Vi har hängt upp en filt för att skilja av övervåningen vintertid och det funkade bättre än väntat.
 
Men hur påverkar det uppvärmingen med tanke på att övervåningen saknar element?
 
Filten begränsar värmeflödet upp till övervåningen, så det blir lite svalare där. Dvs inte lika varmt. Värmen stiger ju, så på sommaren kan det bli duktigt varmt där uppe helt utan element ändå. När isoleringen sedan är klar blir det ännu varmare, eller mindre svalt på hösten. Men säkerligen tillräckligt varmt ändå. Vi fick väl som kallast runt 14 grader på övervåningen mitt i smällkalla vintern, och då var delar av övervåningen oisolerade.

Jag hade snarare sett det som ett sätt för dig att spara energi. När du är där uppe och jobbar med isolering, att sätta innerväggar, skruva gips, spackla och tapetsera etc så är det bara skönt om det inte är för varmt, du jobbar snart upp värmen ändå ;)

Och funkar det inte så är det bara att ta bort filten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.