Av olika skäl så har jag tänkt montera ett tunt (15 mm) trägolv som innertak i ett rum i pågående tillbygget. Av diverse logistiska skäl måste innertaket upp innan radiatorerna, dvs tillbygget är fortfarande inte uppvärmt.

Massiva trägolv ska man ju låta ligga till sig ett par veckor i samma fukt-/värme-förhållande som där de ska monteras.

Vad är lämpligast om taket ska monteras i ett utrymme som nu och ett par månader framöver inte är uppvärmt men som senare kommer att vara det?
Förvara brädorna inomhus i vanlig rumstemperatur ett par veckor och montera dem sedan i det ouppvärmda utrymmet?
Förvara dem i det ouppvärmda utrymmet ett par veckor innan man monterar dem?
Montera dem direkt?

Mina tankar: Om jag monterar dem direkt utan att ha vilat alls eller efter förvaring i det ouppvärmda utrymmet så antar jag att de kommer att torka ytterligare när värmen slås på och krympa, Men springor i taket är inte lika kinkigt som springor i golvet. Är det enda effekten så tror jag att det är ok.
Om jag förvarar dem varmt och sedan monterar dem tror jag att det finns risk att de tar åt sig fukt igen i den kyligare miljön och utvidgar sig. Då kan de enligt andra inlägg på forumet båga sig, vilket är betydligt sämre än springor. Å andra sidan så är luftfuktigheten nu under vintern låg, så den risken är kanske låg?

Någon, gärna med erfarenhet, som kan återkoppla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.