Är inte så kunnig vad det gäller VVS osv. Så dumförklara mig inte, men har idag en dusch monterad i ett äldre hus och badrum och dusch o bastu osv förlagd till garaget.

Min fråga är, går det koppla på en toastol istället på duschens avlopp där inne? Duschen är fullt fungerande och går ut till en trekammarbrunn med infiltration, vill dock inte ha dusch där utan en toalettstol istället.

Mvh
 
Det troliga är att avloppsröret har för liten diameter för att passa toalettavlopp.
Dusch, handfat m.m. brukar ha 75 mm avloppsrör, men till toalett använder man 110 mm.
Det är ju en viss skillnad. Mer än dubbla tvärsnittsytan. Du förstår säkert varför :p

För att vara säker på rördimensionerna får du helt enkelt titta efter.
Kanske inte heller duschens avloppsplacering, "mitt" i golvet, passar för en toa, som man vill ha närmare väggen.

Men kanske du kan byta ut rören fram till trekammarbrunnen?

Är för övrigt kommunens VA-avdelning införstådd med att du skall koppla toa-avlopp till infiltrationen.
Det är inte helt säkert att du får göra det.

PS
Här dumförklarar man ingen (utom sig själv ibland).
Ingen fråga är ju för dum egentligen, nästan inte i alla fall :)
 
Hej och tack för ditt svar,

när jag har sökt runt har jag dock funnit att det finns toaletter som ska gå att montera i så små avloppsrör? Men det kanske är en dum idé ändå?

Byta ut rören blir ju ett jävla meck, får gräva upp halva tomten då det är låångt draget avlopp till brunnen. Men inomhus går ju alltid göra en snygg lösning, jag ska riva allt golv i det rummet som för närvarande är en hall, känns lite lustigt med en dusch i hallen. Tanken är att smälla upp en vägg och in med en toa istället. Mest för att slippa gå ut till garaget. Men i värsta fall kanske det är värt att gräva lite och byta rören hela vägen.

Det finns redan toalett kopplad till den infiltrationen, har ju toallet och dusch o bastu och hela kittet i garagebyggnaden. Så det borde väl inte vara något problem?

Tack för ditt svar, haha man vet aldrig, vissa tycker ju att alla ska veta allt! :)
 
Har suttit och sökt på massa andra saker nu under kvällen och har fått svar på alla mina frågor och tankar. Så denna tråd kan dö ut....
 
BioElite skrev:
Har suttit och sökt på massa andra saker nu under kvällen och har fått svar på alla mina frågor och tankar. Så denna tråd kan dö ut....
Nej du, så lätt går det inte att smita iväg :mad:

Nu måste du berätta vad du har kommit fram till under ditt sökande.
Det kan ju hända att dina fynd kan vara till stor hjälp för andra här.

Du vet, ge och ta, ta och ge :)


Så låt oss höra nu!
 
  • Gilla
Nellia
  • Laddar…
Absolut, som vanligt är det ju olika bud beroende på vilken tråd man läser.

Men generellt säger ju folk nej för att "man kan få problem" medans andra säger att det sett ut så i 25 år.

Men för att vara på den säkra sidan bör man väl köra med avfallskvarn, men det är inte lika skonsamt mot infiltrationen.

Det är väl vad jag kommit fram till ;)
 
O
Rörisens hemlighet kallas överkapacitet....
Alla avlopp har en väldig överkapacitet.... Sedan så kan man förvisso fundera på hur det fungerar med 75rör... mina skitkorvar är inte alltid jättesmå...:p
 
Du kan ju chansa med en vanlig WC-stol (inte snålspolande) men vara noggrann med att inte spola ner för mycket papper om det är ett 75mm rör och se till att det finns ett rensband tillgängligt. Med ett 50mm rör hade jag inte vågat chansa, då bör man nog ha en kvarntoalett.

En pissoar kan ju funka också, fast det kanske inte är populärt hemma.
 
Kanske lite OT, men på jobbet måste avloppsrören vara små. Cirka en gång per månad stänger de av alla toaletter eftersom det är stopp i avloppet, trots att de satt upp lappar att inte slänga något i toastolen utom toapapper. Om någon här på jobbet har väldigt konstig mage eller om rören är alldeles för små vet jag inte, men man bör vara försiktig med att välja för små rör känns det som.
 
Krilleman
Standard dimension för WC med självfall, är 110mm. Allt annat är en felaktig installation idag och det har varit så länge.

Kvarn är ju en helt annan historia, men det verkar ju TS ha bra koll på!
 
Hur illa skadar det infiltrationen med kvarn någon som vet?
 
Vet inte, men risken är väl att fekalie- och pappersrester, som normalt stannar i 3-kammarbrunnen och slamsugs varje år, i stället fortsätter till infiltrationsbädden.
Antingen kanske det sätter igen spridarrören, eller fyller bädden med material som sätter stopp för infiltrationen.

Nja...

Kanske idé att kolla med någon på kommunens "Miljö och Hälsa" hur de ser på problemet.
Det är ju ändå till slut de som bestämmer vad man får göra.
 
Redigerat:
Titeln antyder att du vill sitta och skita samtidigt som du duschar, låter iof smart, man kan spara några minuter på det
 
Får väl helt enkelt chansa :)

Haha nej Anders vill ta bort duschen och kunna Skita istället!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.