Hej bygger en isolerad friggebod och undrar vart jag ska montera luftdonen högt eller lågt?
Tillluftsdonet hade jag tänkt mig på västra sidan högt ovan för fönstret. Men frånluftdonet ska den vara nere vid golvet på motsatt sida ? Allt bygger på självdrag ska tilläggas.
 
Redigerat:
D Draven skrev:
Hej bygger en isolerad friggebod och undrar vart jag ska montera luftdonen högt eller lågt?
Tillluftsdonet hade jag tänkt mig på västra sidan högt ovan för fönstret. Men frånluftdonet ska den vara nere vid golvet på motsatt sida ? Allt bygger på självdrag ska tilläggas.
Om den skall ventileras med självdrag måste frånluften sitta högt och tilluften lågt, tex bakom en radiator så den värms upp och inte skapar drag.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om den skall ventileras med självdrag måste frånluften sitta högt och tilluften lågt, tex bakom en radiator så den värms upp och inte skapar drag.
Ok bra man ska inte ta hänsyn till västlig vind, det har vi oftast där jag bor. ?
 
J Josth skrev:
Finns ju stormkåpa om man behöver: [länk]
Ok, men jag tänkte att det kan vara fördel att ha tilluften där vinden trycker på.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om den skall ventileras med självdrag måste frånluften sitta högt och tilluften lågt, tex bakom en radiator så den värms upp och inte skapar drag.
Tänkte bara ha ett litet element typ 700w. Kan vara tufft att ha tilluft bakom det när det är kallt ute ?
 
D Draven skrev:
Tänkte bara ha ett litet element typ 700w. Kan vara tufft att ha tilluft bakom det när det är kallt ute ?
Det är nog inget problem. Luftomsättningen blir inte så stor i ditt system. Men jag skulle se till att tilluftsventilen kan strypas/stängas om man skall vistas där vid riktigt kallt väder.

Jag hade satt till och frånluftventilen på ostlig fasad i lä om möjligt.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog inget problem. Luftomsättningen blir inte så stor i ditt system. Men jag skulle se till att tilluftsventilen kan strypas/stängas om man skall vistas där vid riktigt kallt väder.

Jag hade satt till och frånluftventilen på ostlig fasad i lä om möjligt.
ok, tackar.
Tillluftsdonet (se länk) har jag redan köpt, har du ett bra tips på frånluftsdon ?
https://bolist.se/produkt/friskluftsventil-komplett-aero-100-v2-flexit-vit/
 
D Draven skrev:
ok, tackar.
Tillluftsdonet (se länk) har jag redan köpt, har du ett bra tips på frånluftsdon ?
[länk]
Nej men om du tar något med håltaningsdimmension lika med en liten paxfläkt (100 mm?) så blir det lättare att uppgradera i en framtid om du skulle vilja det.
 
D Draven skrev:
ok, tackar.
Tillluftsdonet (se länk) har jag redan köpt, har du ett bra tips på frånluftsdon ?
[länk]
Det kan vara så att du måste ta bort filtret i den ventilen du köpt. Det är så små tryckuppsättningar med självdrag så filter kan stoppa luften. Bäst är nog att testa sig fram.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men om du tar något med håltaningsdimmension lika med en liten paxfläkt (100 mm?) så blir det lättare att uppgradera i en framtid om du skulle vilja det.
Ok, egentligen räcker det med ett 100mm spirorör och ett insektsnät kanske ?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Draven skrev:
Ok, egentligen räcker det med ett 100mm spirorör och ett insektsnät kanske ?
Ja men spiro är av plåt och leder värme bra vilket ger en risk för kondens. Hellre ett rör i plast i så fall.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men spiro är av plåt och leder värme bra vilket ger en risk för kondens. Hellre ett rör i plast i så fall.
Har 110 avloppsrör över, .kan kanske funka
 
Kludda inte med avloppsrör och nät. Köp färdiga friskluftsventiler. Det är bara att borra ett hål och trycka in ventilen.

Lägg inte för mycket energi på att ha ventilen bakom element. En högt och en lågt på motstående väggsidor som är hyffsat i lä blir bra
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kludda inte med avloppsrör och nät. Köp färdiga friskluftsventiler. Det är bara att borra ett hål och trycka in ventilen.

Lägg inte för mycket energi på att ha ventilen bakom element. En högt och en lågt på motstående väggsidor som är hyffsat i lä blir bra
Så jag ska köpa ett tillluftsdon till , hittar inget som heter frånluftsventil, därav göra ett själv..
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.