Hej!

Vi håller på att renovera badrummet här hemma. Istället för att sätta in en liten PAX-fläkt så tänkte vi sätta in en takfläkt då det verkar vara en bättre lösning.
Bifogar bilder hur det ser ut på taket. Kanalen där är i plåt och går rakt ner till badrummet. Elektriker har redan dragit fram el så för en nybörjare som mig såg det inte omöjligt ut att montera en fläkt där.

Men jag bad om offert från en ventilationsfirma men de skulle ha ~20 000 kr för att installera fläkten där. Det lät väldigt dyrt i mina öron så jag började undersöka om jag inte skulle kunna göra det själv och därför skriver jag här för att få tipps hur jag ska göra

Den fläkt firman tänkte installera var en TFSR 160 EC sileo (https://bit.ly/346riLp). Efter att ha googlat på den så verkar den väl lämplig för ändamålet vad jag kan se.

Jag ser två alternativ,
1. Montera fläkten under plåtkåpan. Då måste jag höja kåpan med ca 10 cm för att tfsr 160 ska få plats under. Sen någon form av adapter(?) från den fyrkantiga öppningen till rund med rätt dimension.
2. Göra hål i plåtkåpan och någon form av rör för takgenomföring(?) att montera fläkten på.

Så nu till mina frågor från er som har bättre koll på området.
• Har jag valt rätt fläkt för ändamålet?
• Vilket alternativ är att föredra?
• Är det något mer jag bör tänka på än att bara koppla in ström till fläkten för att den ska fungera optimalt?

Tack för all hjälp till en nybörjare som husägare.

Edit: lite mer information
Huset är från 71 och det är självdrag i huset.
 
  • Takventilation med metallkanal och framdragna elkablar redo för fläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåtkanal på taket för badrumsventilation med befintlig elinstallation, redo för fläktmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C chrille_88 skrev:
Men jag bad om offert från en ventilationsfirma
Du kanske skulle ta in offerter från fler firmor?
 
useless useless skrev:
Du kanske skulle ta in offerter från fler firmor?
Jag har precis mailat lite fler firmor. Men utbudet är inte så stort där jag bor tyvärr.

Fick precis ett svar från en av de andra firmorna och de gav ett ungefärligt pris på ~10 000 exl moms för jobbet.

Fläkten kan jag som privatperson köpa för ca 3000. Så då kostar monteringen ca 7000. Är det verkligen så mycket jobb att montera detta (eller är det bara jag som är dumsnål)?
 

Bästa svaret

Tyvärr är det ont om små takfläktar, TFSR160EC är nästan 10ggr för stor mot vad du behöver.
Jag hade tittat på en liten fläktmodul och satt under befintlig plåt, t.ex. https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Radialfläktsmoduler/K2E133-RA03-01-RadiCal
Nu är det ingen EC-fläkt så man får sätta en tyristor eller transformator för att justera hastigheten då denna fläkten har dubbla luftflödet mot vad man vill ha i ett toalett/badrum.

Finns en viss risk för att man kommer att höra fläkten ner i i toaletten via kanalen.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tyvärr är det ont om små takfläktar, TFSR160EC är nästan 10ggr för stor mot vad du behöver.
Jag hade tittat på en liten fläktmodul och satt under befintlig plåt, t.ex. [länk]
Nu är det ingen EC-fläkt så man får sätta en tyristor eller transformator för att justera hastigheten då denna fläkten har dubbla luftflödet mot vad man vill ha i ett toalett/badrum.

Finns en viss risk för att man kommer att höra fläkten ner i i toaletten via kanalen.
Tusen tack den där såg ut att passa oss mycket bättre!

Har besällt den nu. Återkommer med bilder när vi installerat den :)
 
Nu har vi monterat den. Vart rätt bra.
 
  • Nyligen monterad fläkt och elektrisk kopplingsdosa på toppen av en ventilationsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Izze och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hur har det fungerat för dig såhär en tid senare?

Bor i hus från samma tid och behöver bättre ventilation i badrummet men även i övrigt då det lätt blir kondens på fönster i vissa rum och hoppas det här skulle hjälpa lite mot det också kanske.
 
J jimbomas skrev:
Hej! Hur har det fungerat för dig såhär en tid senare?

Bor i hus från samma tid och behöver bättre ventilation i badrummet men även i övrigt då det lätt blir kondens på fönster i vissa rum och hoppas det här skulle hjälpa lite mot det också kanske.
Hej,

Vi satte fläkten
https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Radialfläktsmoduler/K2E133-RA03-01-RadiCal med tyristor https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm.

När man duschat och därefter slår på fläkten torkar den ur badrummet rejält snabbt. Den låter dock en del så vi slår bara på den när vi duschat/badat (inget man vill ha igång hela tiden). Och det är väl det som kanske inte vart perfekt. Vi skulle tagit ett större omfång kring ventilationen i hela huset och inte bara i badrummet. Det hade nog varit bättre för oss att ha satt dit en fläkt som går hela tiden och agerar mekanisk frånluft för hela huset. Och att sätta någon form av ljuddämpning så man kan låta fläkten gå hela tiden men på lågt varvtal.

Så min rekommendation skulle vara att kolla på den större bilden (hela huset) när det kommer till ventilationen. Det kanske är bättre att sätta in fläkt som är tänkt att gå konstant för att agera mekanisk frånluft för hela huset om ni har självdrag som vi (iställer för att slå på den vid bad/duschande).

Edit: Kan tillägga att fläkten i fråga är väldigt tyst. Tror det är luftflödet som genererar oljud och kanalen som förstärker ljudet. Har dock inte försökt sätta in ljuddämpning eller justera ner lägsta varvtalet då andra renoveringsprojekt kom ivägen och detta fungerade bra nog :)
 
Redigerat:
Ok! Ja jag är mer ute efter något som kan snurra konstant utan allt för mycket väsen så jag får kika vidare. Men håller med dig de har vett att ta betalt för jobbet... :rolleyes:
 
C chrille_88 skrev:
Nu har vi monterat den. Vart rätt bra.
Hej, jag är intresserad av detta och får man fråga vad du har ovanför fläkten? Är det bara en plåthuv? IP42 betyder droppskydd 3mm regn per minut så det är ok antar jag?
 
Tror jag kan svara mig själv när jag ser huven på ditt andra foto :)
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tyvärr är det ont om små takfläktar, TFSR160EC är nästan 10ggr för stor mot vad du behöver.
Jag hade tittat på en liten fläktmodul och satt under befintlig plåt, t.ex. [länk]
Nu är det ingen EC-fläkt så man får sätta en tyristor eller transformator för att justera hastigheten då denna fläkten har dubbla luftflödet mot vad man vill ha i ett toalett/badrum.

Finns en viss risk för att man kommer att höra fläkten ner i i toaletten via kanalen.
Fint tips! Fråga har du någon ide om vilken tyristor som skulle fungera? Vore kul om man kunde integrera fläktstyrningen i hemautomatisering typ Home Assistant :)
 
I Izze skrev:
Fint tips! Fråga har du någon ide om vilken tyristor som skulle fungera? Vore kul om man kunde integrera fläktstyrningen i hemautomatisering typ Home Assistant :)
Har ingen favorit inom tyristorstyrning då ala ger lite ljud i motorn.
Skall du styra med automation skulle jag tittat på en "EC-fläkt" dessa kan man styra hastigheten med en 0-10V signal utan någon tyristor eller liknande.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Har ingen favorit inom tyristorstyrning då ala ger lite ljud i motorn.
Skall du styra med automation skulle jag tittat på en "EC-fläkt" dessa kan man styra hastigheten med en 0-10V signal utan någon tyristor eller liknande.
Du har nog rätt att kika på en EC. Jag är även inne på att använda en trafo där man kan switcha in olika lindningar (spänning) på sekundären. Swicharna borde kunna vara reläer som i sin tur styrs av Home Assistant.
 
I Izze skrev:
Du har nog rätt att kika på en EC. Jag är även inne på att använda en trafo där man kan switcha in olika lindningar (spänning) på sekundären. Swicharna borde kunna vara reläer som i sin tur styrs av Home Assistant.
Gäller bara att fixa en bra relä-logik så att man inte kopplar in flera lindningar på en gång för då bränner transformatorn.
En del aggregat använder förr en sådan lösning, oftast så växlade reläerna mellan olika spänningar för att undvika problem.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.