Hej!

har ett vidbyggt garage med liten taklutning, alltså väldigt liten, troligen under 10 grader... inte mätt ännu...

jag ska montera ny liggande dubbelfasspont i 120 mm bredd, och funderar lite på lösningen med ståndskivan.

man vill ju ha den bakom panelen, men hur tusan får man snedkapningen av liggande dubbelfasspont snygg vid såpass låg vinkel?

ja hur gör man? :)
 
inga ideer?? =)

såhär ser det ut iaf,

jag tar bort lockläkten, sätter vindduk, reglar på med 20mm luftspalt och sedan liggande dubbelfasspont.

men hur får jag anslutningen mot detta tak snyggt?

jo just det, jag vill inte bygga fast taket allt för mycket då det ska bytas inom en snar framtid som ni ser :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
kom igen nudå! =)

helt fel att sätta ståndskivan utanpå panelen?

kan man kanske göra det och lägga nån fogmassa bakom?
 
"helt fel att sätta ståndskivan utanpå panelen? " I princip ja.

"kan man kanske göra det och lägga nån fogmassa bakom?" Nej, det blir inte bra.

Kan du inte fästa panelen nertill provisoriskt, ta cirkelsågen och snedställa den och följa takets lutning? Sedan fasar/hyvlar du ståndskivans överkant med samma snedstllning/vinkel.

Alt: skippa ståndskiva, bara dra en liten sågklingefördjupning i panelen där täckplåtens överkant sticks in. Helst så djupt att inget vatten kan slinka förbi plåten i fasspåntens fördjupningar.
 
Kan du inte fästa panelen nertill provisoriskt, ta cirkelsågen och snedställa den och följa takets lutning? Sedan fasar/hyvlar du ståndskivans överkant med samma snedstllning/vinkel.
fasar/hyvlar ståndskivan ?
nu kanske jag har använt fel benämning, jag tror att ståndskivan är plåten med 90 graders vinkel som man sätter mellan plåttaket och väggen? du skriver täckplåt, det kanske är den benämningen jag ska använda för att uttrycka mig rätt?

hur fasar/hyvlar man denna?

Alt: skippa ståndskiva, bara dra en liten sågklingefördjupning i panelen där täckplåtens överkant sticks in. Helst så djupt att inget vatten kan slinka förbi plåten i fasspåntens fördjupningar.
detta låter som en bra variant tycker jag.
bör denna "sågklingefördjupning" vara vinklad "uppåt" så vatten rinner utåt om det skulle bli aktuellt.

finns det färdiga plåtar som har denna vinkel upptill som man sticker in i spåret eller är det att besöka en plåtslagare?

ska någon sorts fogmassa in i spåret med?

sedan spikar/skruvar man väl bara fast plåten i den bakomliggande panelen, och eventuellt även i plåttaket?
 
Jaha, en viss språkförbistring. :)
Jag trodde du menade att ha en liggande bräda ner mot taket som följde takets lutning, dvs vad jag gissade att du menade med ståndskiva.

Är det vinkelplåten mellan vägg och tak som avses med ståndskiva så blir det ju alt 2 då ja.

Det är ju en fördel om spåret är vinklat lite uppåt - absolut.
Det bästa är ju ett så tunt/smalt spår som möjligt. Tror att sågklingan till ett multiverktyg ger det smalaste snittet. Cirkelsågsklingor är ju ofta 2-3 mm tjocka, vilket är lite för grovt egentligen, men det går. Dock blir det ännu viktigare att fuktsäkra träpanelen i spåret om det är grovt, iom att vatten mkt lättare tränger in.

Vet inte om det finns färdiga plåtar.

Det ska inte behövas någon fogmassa. Däremot är det definitivt en fördel om panelfärgen går in i spåret och skyddar virket från fukt.

Plåten spikas med plåtspik med gummitätning mot panelen. Den ska nog inte behöva skruvas i takplåten. Om du går till en plåtis så kan han säkert tala om hur du ska göra. (Jag tänker mig att plåten fungerar på samma sätt som ett fönsterbleck/fotbleck.)
 
hehe, jag försökte googla mig till vad den vinklade plåten hette, och kom fram till ståndskiva.

jag har en liten cirkelsåg till makitas 10,8 volts system, den har nog en rätt smal klinga.
(harl aldrig sett sågklingor till multiverktyg? )

så kapa ett spår i panelen, måla och sedan plåt in i spåret, klart!

tusen tack för hjälpen!

EDIT:
panelen är ljusgul och huset får vita knutar...
taket blir svart.

jag vill ju ha en vit plåt, men blir inte det konstigt mot svart tak?

kanske man ska ha en svart plåt och sätta en ståndskiva i trä över plåten som man målar vit?

hmm det grubblas i huvvet :)
 
Redigerat:
Tror det är hugget som stucket med vit eller svart plåt. Jag skulle valt svart, samt att hålla plåthöjden (uppviket) så lågt som möjligt för att det inte ska dominera störa visuellt/estetiskt. (Dvs max 10 cm uppvik.)

Om du går in och tittar på Bauhaus eller någon annan verktygsförande butik så kan du jämföra sågklingor/tjocklek. Jag har en Bosch multi, och sågklingorna är ca 1 mm tjocka. Så har jag en stor cirkelsåg med ca 2,5 - 3 mm tjock klinga. Dock går det enormt mkt fortare att såga ett spår med cirkelsågen...

Om du tittar på dina fönster så kan du se hur tjockt spåret i karmen är där fönsterblecket går in.
 
kan nog se rätt okej ut med svarta plåtar, som en förlängning av taket..

hur ser en sågklinga ut till ett multiverktyg?? jag har ju ett multiverktyg men ingen klinga, har aldrig tänkt det kan fungera..
 
länken fungerade inte..

är det halvmåneformade klingan som skulle motsvara en cirkelsåg?


jag har som sagt ett multiverktyg, och fick bara upp bilder på det jag känner till :)
 
Ja, den halvmånformade är för längre snitt. Den fyrkantiga är mer för mindre fyrkantiga hål, typ.

Men båda dessa klingor som följde med i kitet har små fina tänder (=det går lååångsamt att såga större bitar/sträckor). Förmodligen för att kunna ta upp fina hål utan flisning i t ex en lackad köksskåpsstomme.
Borde dock finnas lite grövre klingor att köpa till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.