Hej !
I samband med renovering fick vi ett nytt badrum i huset, så vårt gamla badrum har nu blivit gästmugg. I denna gästmugg (fr 60-talet) slängde jag ut det singelhandfat som fanns därinne tidigare och satte in en snygg beggad badsrumskommod med dubbelhandfat samt spegel och lysarmatur från märket Vedum.

Spegeln är helt enkelt ett slätt spegelglas på cirka 180 cm längd som tidigare satt fastsilikonat i badrumsväggen hos förra ägaren. Men nu........upptäcker jag förvånad att vår badrumsvägg där spegeln ska sitta inte är rak.

Det finns liksom en lätt svinrygg till höjdskillnad på cirka 1-1,5 cm på mitten den 1,8 m sträcka där spegeln ska sitta.

Har ni några bra tips på hur man snyggt och framförallt enkelt kan montera spegelglaset utan att det ser förj...vligt ut och framförallt utan risk att den spricker eller ramlar ned ?

I värsta fall: funkar det om jag skruvar fast två vertikala fästlister i väggen vid varje ände av spegeln och sedan hyvlar fram ytterligare 3 eller 4 mellanliggande lister som jag passar in bakom spegeln från ändarna mot mitten för att motverka att spegeln får svikt på mitten och riskerar spricka ?

Funkar detta - eller måste en sådan här stor spegel ligga kloss mot på varje del av väggytan för att undvika sprickrisk ?

Finns det färdiga hållare eller konsoler att köpa som skulle kunna hantera väggens nivåskillnad ?


Jättetacksam på förhand för svar.



P.S Beträffande den oraka väggen, nej - det är ingen aktiv fuktskada bakom detta såvitt vi kan konstatera- utan helt enkelt ett utslag av slarv vid mätning och kakling en gång i forntiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.