Hej!

Håller på och bygger en FTX anl. med frikyla och har hamnat lite i en meningsskiljaktighet med vent. tekniker som hjälp mig rita systemet.

Vi har en 200mm kanal som "stam" efter FTX aggregatet, därav är VEAB CWK 200-3-2,5 inritad, jag önskar "maxa" den kyleffekten vi kan ha via tilluften i huset och har därav ställt frågan ifall vi inte kan montera tex en kanalkylare för 400mm kanel istället dvs en CWK 400-3-2,5 och helt enkelt ha en reduktion före/efter.
Enl. databladen från VEAB uppnår man vid samma m3/h lägre tilluft temp till huset på en större modell därav mer kW kyleffekt.

Vent teknikern säger att detta är en dålig idé och rekommenderar det verkligen inte, men utan att kunna närmare förklara varför, ett argument var att om det skulle gå att gå upp i storlek på detta viset för att få mer effekt, då skulle VEAB kunna göra en modell med längre kyl-element för att på så vis också öka effekten. Vilket jag för övrigt också anser att, det skulle man. Tex 2st CWK 200-3-2,5 efter varandra skulle ge högre kyleffekt förutsatt att man har tillräckligt med effekt att hämta ur borrhålet, eller?

Är det någon som kan hjälpa mig få insikt i varför detta skulle vara en dålig idé?
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
M mattem2 skrev:
Hej!

Håller på och bygger en FTX anl. med frikyla och har hamnat lite i en meningsskiljaktighet med vent. tekniker som hjälp mig rita systemet.

Vi har en 200mm kanal som "stam" efter FTX aggregatet, därav är VEAB CWK 200-3-2,5 inritad, jag önskar "maxa" den kyleffekten vi kan ha via tilluften i huset och har därav ställt frågan ifall vi inte kan montera tex en kanalkylare för 400mm kanel istället dvs en CWK 400-3-2,5 och helt enkelt ha en reduktion före/efter.
Enl. databladen från VEAB uppnår man vid samma m3/h lägre tilluft temp till huset på en större modell därav mer kW kyleffekt.

Vent teknikern säger att detta är en dålig idé och rekommenderar det verkligen inte, men utan att kunna närmare förklara varför, ett argument var att om det skulle gå att gå upp i storlek på detta viset för att få mer effekt, då skulle VEAB kunna göra en modell med längre kyl-element för att på så vis också öka effekten. Vilket jag för övrigt också anser att, det skulle man. Tex 2st CWK 200-3-2,5 efter varandra skulle ge högre kyleffekt förutsatt att man har tillräckligt med effekt att hämta ur borrhålet, eller?

Är det någon som kan hjälpa mig få insikt i varför detta skulle vara en dålig idé?
Förutom det större utrymmet man tar i anspråk finns inga nackdelar med ett större batteri.
För att få den effekt som leverantören anger behöver luften fördelas mellan batteriets lameller på samma sätt som de har testat batteriet vilket sannolikt har gjorts i ett laboratorium med optimala förhållanden. Med det sagt kommer man att öka effekten med ett större batteri och dessutom sänka tryckfallet, men att utnyttja hela batteriarean med en lokal förstoring är inte möjligt.

Till vilken temperatur hade du tänkt sänka tilluftstemperaturen? Har du funderat något kring kondens i batteri, kanal och rum?
 
Hej och tack för svar.

förstår hur du menar med att luften då behövs spridas så väl som möjligt, optimalt blir mao att gå upp från 200kanal till låt säga 315 någon meter innan så luften kommer över hela ytan misstänker jag?

alla tilluftskanaler är kondensisolerade och avlopp för kondensvatten är framdraget. Gällande hur lågt jag vill få tilluften skulle jag behöva räkna lite på det, just nu tänker jag mig att jag inte vill göra bort mig och sätta för små grejor för att i all frammtid svettas i sovrummet på dom förvisso väldigt få veckorna vi har i jämtland som är mycket varma men ack så påfrestande :)

hur lågt kan man sänka tilluften utan att riskera kondens vid tilluftventiler osv? Tänker mig att så länge aldrig huset tillåts bli varmt till en början blir det inte risk med detta?
 
Håll gärna tråden uppdaterad med hur det går. Jag monterade nyligen ftx med dubbla CWK 200-3-2,5 batterier då jag har 200mm stammar. Ett till varsin gren på tilluften. Kopplade i serie på brine vätskan men parallellt på tilluften. Valet föll på två st dels för att öka kyleffekten men framförallt för att prioritera stora sovrummet som annars hade fått minst kyleffekt. Eftersom det inte är någon värme ute nu kan jag inte utvärdera resultatet än. Men förra sommaren resulterade i ca 28-29 grader i sovrummet på kvällen.
 
M mattem2 skrev:
Hej och tack för svar.

förstår hur du menar med att luften då behövs spridas så väl som möjligt, optimalt blir mao att gå upp från 200kanal till låt säga 315 någon meter innan så luften kommer över hela ytan misstänker jag?

alla tilluftskanaler är kondensisolerade och avlopp för kondensvatten är framdraget. Gällande hur lågt jag vill få tilluften skulle jag behöva räkna lite på det, just nu tänker jag mig att jag inte vill göra bort mig och sätta för små grejor för att i all frammtid svettas i sovrummet på dom förvisso väldigt få veckorna vi har i jämtland som är mycket varma men ack så påfrestande :)

hur lågt kan man sänka tilluften utan att riskera kondens vid tilluftventiler osv? Tänker mig att så länge aldrig huset tillåts bli varmt till en början blir det inte risk med detta?
Jag hade inte brytt mig om att göra mer än det som är rimligt istället för att sätta knut på mig själv för att teoretiskt hamna så nära som möjligt att utnyttja batteriets hela area. Sanningen är att det sannolikt är svårt men också inte ger så mycket mer.

Om man bortser ifrån de riktigt fuktiga dagarna skulle jag säga att kring 16 grader i tilluftstemperatur är rimligt att kunna hålla. Att nå 16 grader de verkligt fuktiga och varma dagarna kommer antagligen att vara svårt i allafall.

Dimensionerande sommarutetillstånd brukar sättas till 27 grader och 40-50% RH, i kommersiella sammanhang. För att klara detta måste man daggpunktsreglera klimatsystemet. Det är inte helt ovanligt att det börjar att regna inomhus i system utan fungerande reglering.
Vid utetillståndet ovan börjar kondensering vid just 16 grader.

Jag hade valt att titta på en fläktkonvektor snarare än att sätta in ett batteri i tilluften. Det är lättare att ha koll på, ger bättre effekt och jobbar mot den luft som man vill sänka temperaturen på, d v s rumsluften och inte uteluftens.
Med det sagt kommer man att sänka rumstemperaturen och fukthalten även med lösningen du tänkt dig och dessutom sprida den jämnare i hela huset.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.