Hej!
Köpte ett hus något år sedan där badrummet har 2 väggar täckta av vad jag lyckats klura ut är Fibo-skivor, golv till tak. Förra ägarna sålde huset innan badrummet var helt avslutat, och har aldrig haft spegelskåp monterat (viss förberedelse finns som el upptill). Detta vill vi nu försöka åtgärda. Problemet är att jag inte har någon som helst aning om vad som döljer sig bakom Fiboskivan, tidigare ägarna har inte heller tagit foton eller minns. Det jag kan se vid dörröppningen till badrummet är att det sitter gips bakom.

Någon som vet om det går att monterar ett 10kg tungt spegelskåp direkt i denna skiva, eller behöver reda ut var reglarna sitter och anpassa sig efter det? Själva Fibo-skivan påminner mig lite om Plywood i genomskärning, cirka 10mm tjock.

/Patrick
 
Det borde vara plywood bakom eller skivorna monterade direkt på reglarna. Inte gips.

Det går bra att skruva ett spegelskåp direkt i skivan. Skivan är uppbyggd med 10mm plywood och håller garanterat för ett spegelskåp.
 
  • Gilla
PatrickJ
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det borde vara plywood bakom eller skivorna monterade direkt på reglarna. Inte gips.

Det går bra att skruva ett spegelskåp direkt i skivan. Skivan är uppbyggd med 10mm plywood och håller garanterat för ett spegelskåp.
Många "borden" i detta hus dessvärre :).

Det var ungefär så jag resonerade också - borde väl gå att skruva upp ett badrumsskåp utan större problem, men kände inte till Fibo sedan tidigare så bättre att höra med forumet.
 
Fibo-skivan är tillräckligt stabil för ett badrumsskåp på 10 kg. Är det gjort enligt monteringsanvisningarna så har du ytterligare 15 mm plywoodskiva bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.