Blir det snyggt att montera socklar i lättbetong med spik? Har monterat bort 40 år gamla lister innan jag tapetserade och nu är det dags att montera nya. Började med att limma men det blir inte bra. Lätt att det blir en glipa om väggen inte är 100% rak. Så funderade på spikpistol, men risken är väl att det inte blir snyggt. Det som kvarstår är väl då i såna fall lister som monteras med clips?
 
Jag står inför samma dilemma, mina gamla eksocklar från -61 satt spikade med sk klippspik.
Undrar om det finns någon skruv eller liknande som "biter" direkt i lättbetong utan plugg eller borrning?

Kanske klippspik för spikpistol är rätt medicin om det finns?
Vilket lim använde du?

//H
 
  • Gilla
Tvingadtillkonto
  • Laddar…
Jag testade med monteringslim P700 tror jag det var, men svårt att få tillräckligt hårt tryck tillräckligt länge för att listen verkligen skall sitta bra.
 
yuphin skrev:
Började med att limma men det blir inte bra. Lätt att det blir en glipa om väggen inte är 100% rak.
Är det inte sånt man har latexfog till?
 
Jag brukar köra med spikplugg och borra ett hål genom listen och in i väggen samtidigt och sedan bara slå in med hammare. Finns vitmålade så det blir ganska diskret. Annars får man spackla. Min erfarenhet är att spiken funkar till en början men släpper sedan med åren, men man kanske kan kombinera spikning med limning på baksidan.
 
Jag brukar köra smältlim för snabb fixering samt vanligt PL400.
Eventuella glipor (som även kan uppstå med spik/skruv) lägger man igen med latex. Sedan målar man.

Snabbt, enkelt och snyggt.
 
Jag brukar skjuta med dyckertpistol 1.6mm 63mm långa. Skrå spika lite ömsom åt höger ömsom åt vänster så sitter det riktigt bra, och det går fort.
 
  • Gilla
MattiasBjorn
  • Laddar…
Jag kör med ståldyckert 1.8mm - Avsedd för ändamålet helt enkelt!
Komplettera med PL lim och dom sitter som berget!
 
Hur får man det snyggt med latexfog om man har rödmålade väggar och ekfärgarde lister?
 
Tejpar listen men lämnar ngn millimeter mot vägg - Drar på latex i glappet och målar helt sonika om väggarna och ned på listen/tejpen - Sen drar man tejpen!

Latex bör övermålas i vart fall med tanke på vilken dammsamlare det är - Speciellt på golvlister.
 
Jag hade målartejpat listen och sedan målat ner den röda färgen över latexfogen.
 
yuphin skrev:
Hur får man det snyggt med latexfog om man har rödmålade väggar och ekfärgarde lister?
Latexfog skall alltid målas över eftersom den gulnar med tiden.
Vilken kulör du sedan använder torde nog sakna betydelse. Rött fungerar nog lika bra som vitt i detta avseende.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.