Sitter med ett relativt nytt Ballingslöv-kök och skulle behöva lite mer förvaring, så jag tänkte montera dit sockellådor. Är det möjligt att göra det i efterhand och om ja - hur enkelt/svårt är det?
Min förhoppning är att man kan göra det genom att ta bort befintlig sockel och "bara montera dit" sockellådan.
 
inga problem. men du måste vända upppoch ner på skåpstommen för att komma åt. så tu ut skåpstommar en efter en sätt socellåda. tar dej en helg och är väört det.
 
clas_f skrev:
inga problem. men du måste vända upppoch ner på skåpstommen för att komma åt. så tu ut skåpstommar en efter en sätt socellåda. tar dej en helg och är väört det.
Det där låter ju fruktansvärt jobbigt, åtminstone i det kök jag har. Jag kan inte ens tänka tanken vad det skulle innebära att försöka vända på en skåpstomme. Allt sitter fast på olika mer eller mindre speciella sätt.

Däremot har jag eftermonterad sockellådor från IKEA under mina IKEA-stommar. Alldeles smärtfritt är det inte eftersom en del ben kan sitta fel, men det går rätt bra att flytta om man tar det försiktigt och har några extraben att laborera med. Jag vet inte hur Ballingslövsstommar är byggda, men möjligen kan du också använda IKEA-lådor? De sitter fastklämda på stommarnas ben och man behöver inte komma åt stommarnas undersidor. Du kan ju köpa några IKEA-ben också och klämma dit som fästen.
 
Ser ingen anledning till att behöva ta ut skåpsstommarna för att kunna sätta in sockellådor.

Dock finns det ett problem och det är hur snett ditt golv är...?
Får sockellådorna plats på höjden...?
De går nämligen inte att kapa ner.

Dock gillar jag inte sockellådor och tycker det ger väldigt lite utrymme i förhållande till allt arbete och utseendet.
 
Att vända upp pch ner på en stomme finns inte på min karta, det arbetet kommer jag inte att lägga ner.

Jag ska ta mig en titt på Ikeas sockellådor, kanske kan det funka.

Paul - golvet är hyfsat rakt och jag gissar att sockellådan får plats på höjden, lådan är 150 hög och jag har 153 mm till stommens nederkant.
Hur gör man då för att få fast sockellådorna utan att behöva vända upp och ner på hela stommen? Måttar in den undertill och sedan skruvar ovanifrån igenom stommen eller? Något man måste tänka på?

Ang den begränsade förvaringsmöjligheten så är jag medveten om det, men lite av barnens leksaker bör kunna slängas i där.

EDIT: Tittar man i Ballingslövs katalog så påminner den sockellådan om Ikeas där man sätter fast den i befintliga ben. Kanske det är samma funktion på dem båda (kanske t.o.m. samma leverantör, Blum, på båda)? Någon som har Ballingslövssockellådor och kan bekräfta eller dementera?
 
Redigerat:
Berkan skrev:
EDIT: Tittar man i Ballingslövs katalog så påminner den sockellådan om Ikeas där man sätter fast den i befintliga ben. Kanske det är samma funktion på dem båda (kanske t.o.m. samma leverantör, Blum, på båda)? Någon som har Ballingslövssockellådor och kan bekräfta eller dementera?
IKEA:ssockellådor var åtminstone i våras av fabrikat Blum, även efter att man på vanliga kökslådesortimentet lämnat Blum.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ingen anledning till att behöva ta ut skåpsstommarna för att kunna sätta in sockellådor.

Dock gillar jag inte sockellådor och tycker det ger väldigt lite utrymme i förhållande till allt arbete och utseendet.
I vårt HTH-kök sitter sockellådorna i en ram som stommarna står på, förmodligen liknande konstruktion som det beskrivna Ballingslöv vilket gör det knepigt att montera i efterhand och kräver att skåpstommen tas bort. HTH och andra skiljer sej ju från IKEA på mer än ett sätt som bla Du och jag konstaterat i en annan tråd :D
Utseendet påverkas inte av den här konstruktionen, Du skulle inte se att vi har sockellådor ;) IKEA:s syns säkert men hur dom funkar vet inte jag.
 
Jan-Å skrev:
Utseendet påverkas inte av den här konstruktionen, Du skulle inte se att vi har sockellådor ;) IKEA:s syns säkert men hur dom funkar vet inte jag.
Huruvida IKEA:s syns eller inte beror på hur välgjord sockeln är i övrigt samt vilket handtag/knopp man väljer att förse den med. Det finns ingen principiell anledning till att de skulle synas speciell mycket; meningen är att man skall förse lådorna med en framsida i samma material som sockeln. Men som alltid med IKEA gäller att det blir bäst om man har detaljerna klart för sig. Annars får man en standardlösning från IKEA som knappast är optimal.
 
Berkan skrev:
Paul - golvet är hyfsat rakt och jag gissar att sockellådan får plats på höjden, lådan är 150 hög och jag har 153 mm till stommens nederkant.
Hur gör man då för att få fast sockellådorna utan att behöva vända upp och ner på hela stommen? Måttar in den undertill och sedan skruvar ovanifrån igenom stommen eller?
Ok... då är det bara att hoppas där är lika mycket inne vid väggen som i ytterkanten där du med största sannolikhet mätat... ;)

Helt rätt tillvägagångssätt ja... d^_^b



Jan-Å skrev:
I vårt HTH-kök sitter sockellådorna i en ram som stommarna står på, förmodligen liknande konstruktion som det beskrivna Ballingslöv vilket gör det knepigt att montera i efterhand och kräver att skåpstommen tas bort. Du skulle inte se att vi har sockellådor ;)
Jag anser inte att det krävs att stommen tas bort och har många gånger
fällt in sockellådor i HTH-kök i efterhand.
Det största problemet är att få bort benen eftersom de kan sitta väldigt hårt.
Annars är det bara att föra in sockellådan under skåpen och sedan skruva fast dem
från insidan av stommens botten.
Det som krävs är att där är plats för sockellådorna så inte golvet lutar felaktigt.

Nja... man ser ju sockellådorna på det viset att sockeln runt köket är en massa småbitar
då vissa bitar är lådfronter som då dessutom inte går ända ner till golvet som sockeln... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... då är det bara att hoppas där är lika mycket inne vid väggen som i ytterkanten där du med största sannolikhet mätat... ;)
Självklart ska jag ta bort sockeln och kontrollera hela vägen.
Paul-Staffanstorp skrev:
Det största problemet är att få bort benen eftersom de kan sitta väldigt hårt.
Annars är det bara att föra in sockellådan under skåpen och sedan skruva fast dem
från insidan av stommens botten.
Det som krävs är att där är plats för sockellådorna så inte golvet lutar felaktigt.
Det jag är osäker på är exakt hur det ska gå att ersätta benen med sockelstommen utan att befintliga stommen (högskåp) rubbas.

Jag får hoppas att Ballingslöv kör med Ikeas variant där man sätter fast lådan på benen, om inte så får jag tänka till ordentligt innan jag sätter fart med miniprojektet..
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag anser inte att det krävs att stommen tas bort och har många gånger
fällt in sockellådor i HTH-kök i efterhand.
Det största problemet är att få bort benen eftersom de kan sitta väldigt hårt.
Annars är det bara att föra in sockellådan under skåpen och sedan skruva fast dem
från insidan av stommens botten.
Det som krävs är att där är plats för sockellådorna så inte golvet lutar felaktigt.

Nja... man ser ju sockellådorna på det viset att sockeln runt köket är en massa småbitar
då vissa bitar är lådfronter som då dessutom inte går ända ner till golvet som sockeln... ;)
Vi har inga ben under stommarna där det är sockellådor utan en ram för sockellådan som stommen står på. Tror inte man kan fälla in lådor där med stommen kvar på plats, om stommarna däremot stod på ben så är det en annan sak.

Jo iofs syns det förstås men vi har sockellådor överallt utom vid diskmaskinen och under diskhon så linjen mot golvet blir rak och i och med att det är HTH (å inte nåt billigt "lika bra till halvapriset" :rolleyes:) så är alla lådor lika (samma mått) så väger man in ramen rätt bara blir det inga glipor mellan lådorna. Mellan varje låda blir det ett lodrätt "streck" förstås men det är bara såna som Du å ja å estwing osv som ser sånt :D
 
Berkan skrev:
Jag får hoppas att Ballingslöv kör med Ikeas variant där man sätter fast lådan på benen,
Jag har ju aldrig monterat sockellådor på ett Ballingslövskök så jag är inte säker, men om man googlade och kollade så ser det ut som det är Ikeatypen de kör med och då lär det ju inte vara några problem för dig.

Kolla in sidan 7.

http://www.ballingslov.se/userfiles/Skapsredovisning_2(1).pdf


Jan-Å skrev:
Vi har inga ben under stommarna där det är sockellådor utan en ram för sockellådan som stommen står på. Tror inte man kan fälla in lådor där med stommen kvar på plats, om stommarna däremot stod på ben så är det en annan sak.
Nej nej... har du sockellådor redan så har du inga ben ju.
Jag syftade på att om man i efterhand vill sätta in sockellådor så har man ju ben på skåpen som måste tas bort för att man ska kunna föra in HTHs sockellåda eftersom den är av en stabilare konstruktion än Ikeas och Ballingslövs.

ELLER... står alla dina skåp på traditionell fast sockel och inga ben ?
I sådant fall väldigt ovanligt idag varpå jag då missförstått dig. :blushing:
 
> Paul
Nä sockellådor från början därför inga ben utom på de stommar som inte har sockellådor (diskho) så då fattar jag hur Du menar också d^_^b det tar ett tag ibland att förstå hur det ser ut i andras kök å man bara har deras nedskrivna tankar att läsa :surprised::D Jag tror vi egentligen e överens om vad som gäller i å me de d^_^b
 
Ok...

Såg ju nu också att någon redan igår upptäckt att Ballingslövs sockellådor var av liknande modell som Ikeas...

Dock är HTH och vissa andra av en annan typ som mer påminner om en egen stomme så att säga.

Däremot går båda typerna att sätta in i efterhand om man kommer på att man vill ha sockellåda under något skåp.
Dock är det lite mer mekande om man har HTH eftersom benen då måste plockas bort och det kan vara lite krångligt.
 
Finns det någon leverantör som har som har sockellådor av typen "push-to-open"? Personligen tycker jag att det hade varit snyggare med sockellådor utan handtag så att de syns så lite som möjligt.

Jag har funderat på att snickra ihop en egen lösning, men finns det färdigt till inte alltför orimliga pengar så sparar det ju en del tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.