Hej!

Har konstaterat att vi kommer att behöva snörasskydd om vi ska kunna placera rabatter nära huset. Det är mycket snö som dunsar ner nu.:(

Har hittat bland annat Weland Stål AB som har en hel del snygga prylar, funderar på den typen med tre rör i varmgalvat stål. (Plåtdetaljerna på vårt hus är galvade eller aluzink, ljusgrå takpannor)

Min fråga är om det är någon som har monterat snörasskydd i efterhand? Det blir ju lite knepigt att komma åt läkten då pannorna är lagda nerifrån och upp, vill ju inte riva ner hela taket.:eek:

/fredrik
 
Det går bra att skjuta pannorna uppåt under den ovanliggande raden/rederna och på så vis komma åt läkten och fästa snörasskydden.

Alternativt lyfta på pannraden ovanför med en hand och tillfälligt plocka bort några pannor med andra handen för att komma åt att montera,
 
fredwel skrev:
Min fråga är om det är någon som har monterat snörasskydd i efterhand? Det blir ju lite knepigt att komma åt läkten då pannorna är lagda nerifrån och upp, vill ju inte riva ner hela taket.:eek:

/fredrik
Japp, men då hade jag avsiktligt inte skruvat de 2 nedre pannraderna - är ju liksom svårt att skjuta upp dessa då....

Sök och du skall finna info här :)

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31584-snoerasskydd.html
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31994-snoerasskydd.html
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31433-hoejdraedd.html
 
Ok, får kolla mitt tak, men gissar att de nedersta raderna är spikade.

/fredrik
 
Hmmm. de två nedersta raderna ska ju vara spikade, men det borde ju gå att skjuta upp pannorna i rad nummer tre under rad nummer fyra, och då komma åt att dra ut spikarna på de på rad två. Gissar att man vill ha räcket på rad två?

/fredrik
 
Visst går det att eftermontera, det är bara bökigare om pannorna redan är spikade... Det är därför jag SKRUVAR mina pannor, alltid är det nåt man har missat eller vill kontrollera :)

Japp, andra raden gäller eftersom fästet är så pass långt att det går ned "under" första raden! Detta gäller för råspont:
prod_k1.gif

Andra infästningar finns dock:
prod_k.gif

Välkommen till Per Wikstrand AB : taksäkerhet takstegar snöräcke takbryggor vedklyvar
 
Det är alltid enklare om man tänker efter före! :D

Har inte haft en tanke på att snön inte skulle ligga kvar. Jag har board så det blir nog fästen av den typen som är överst till höger på lilla bilden. Tack för input!

/fredrik
 
S
AB Forshedaverken säljer en snörasskydd av en galvad tråd. Monteras utan behov av verktyg eller tilläggsmaterial som läktar och skruv. Mer info på snörasskydd.se
 
skyddkungen skrev:
AB Forshedaverken säljer en snörasskydd av en galvad tråd. Monteras utan behov av verktyg eller tilläggsmaterial som läktar och skruv. Mer info på snörasskydd.se
Ser smidigt ut, vet du vad det kostar?

/Fredrik
 
S
fredwel skrev:
Ser smidigt ut, vet du vad det kostar?

/Fredrik

Försäljningskanaler
Från produsenten AB Forshedaverken,
tlf.: 0370-374750, eller info@forshedaverken.se
 
"Priset är 6:- st + moms för de förzinkade, dom ligger i buntar om 50 st, Vi har ett mini order värde på 500:-."

Så priset blir 750 kr för mitt pulpettak skulle bli 750 kr, eller 1875 för hela kåken. Det är ett attraktivt pris. Priset för konventionellt snöräcke (Weland) på pulpettaket skulle bli 5 341 kr.

/fredrik
 
Nån som har provat dom här eller känner till nån som har provat? (Erfarenheter?)

/fredrik
 
Hur många behöver man av dessa? Jag hittade ingen rekomendation på hemsidan....
 
Kolla under "beräkna antal" fyll i takets mått, snölast, typ av takpannor och taklutning så beräknas hur många du behöver och hur de ska placeras.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.