Tog mig halva dagen drygt innan jag fick låset på plats i dörren även om jag tyckte att alla "check" måtten stämde i förväg. Nästa steg är att montera slutbleck och hur svårt kan det vara, även om jag aldrig pysslat med detta tidigare. Insåg snabbt att jag inte ens har koll på termerna som slutbleck, plös, stolphöjd osv.

Konstaterar rätt snabbt att jag måste göra om urtaget i karmen men vad jag inte förstår är hur jag vet vilket djup jag ska ha på plösmåttet från utsida karm. Medföljande slutbleck 1487-2 verkar ha plösmått 16,5mm och som min bild visar så jag har ca 17mm från dörrens kant till dessa små klackar på låset.

Försökt hitta någon ritning som beskriver plösens position djup i förhållande till centrum låset i dörren. Men hittar bara ritningar som beskriver positionen på slutblecket i hjödled.

Så vore super tacksam för lite hjälp så vi kan börja låsa stänga dörren igen :)
 
  • Måttband visar avståndet mellan en dörrkants små klackar på ett dörrlås och utsidan av en karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med måttband mäter avstånd från dörrens kant till lås i en träkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med urtag för lås, skruvar och mätningar synliga vid monteringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett monterat Yale-dörrlås i en öppen dörr, visande kanten med låsreglage och mätning av avståndet till små klackar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A athena skrev:
Tog mig halva dagen drygt innan jag fick låset på plats i dörren även om jag tyckte att alla "check" måtten stämde i förväg. Nästa steg är att montera slutbleck och hur svårt kan det vara, även om jag aldrig pysslat med detta tidigare. Insåg snabbt att jag inte ens har koll på termerna som slutbleck, plös, stolphöjd osv.

Konstaterar rätt snabbt att jag måste göra om urtaget i karmen men vad jag inte förstår är hur jag vet vilket djup jag ska ha på plösmåttet från utsida karm. Medföljande slutbleck 1487-2 verkar ha plösmått 16,5mm och som min bild visar så jag har ca 17mm från dörrens kant till dessa små klackar på låset.

Försökt hitta någon ritning som beskriver plösens position djup i förhållande till centrum låset i dörren. Men hittar bara ritningar som beskriver positionen på slutblecket i hjödled.

Så vore super tacksam för lite hjälp så vi kan börja låsa stänga dörren igen :)
Lägger till en bild där gamla blecket sitter i karmen, kan man då ta för givet att mitt 1487-2 med plös 16,5mm kommer att passa.
 
  • Måttstock mot dörrkarmen som visar en metallbit med måttet 16,5mm för att bedöma passform för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smgn
  • Laddar…
Ja det bör bli bra med 1487-2 slutbleck.
Det bör passa enligt det gamla slutblecket, om kåpan på det nya inte får plats så får du ta ut lite mer så det finns plats för kåpan.
Det ser även ut som om det är ändrat från OSYM till SYM låshus.
 
1 123abc skrev:
Ja det bör bli bra med 1487-2 slutbleck.
Det bör passa enligt det gamla slutblecket, om kåpan på det nya inte får plats så får du ta ut lite mer så det finns plats för kåpan.
Det ser även ut som om det är ändrat från OSYM till SYM låshus.
Just kört igång dag 2 och räddaren i nöden svara "123abc"
Enligt bilder mått skisser du publicerat tidigare så har jag fångat upp centrumlinjen från "stolpens" övre skruvhål och måttat in blecket 1mm längre på karmen än centrum skruvhål. Alltså bleckets övrekant 1mm lägre än centrum övre skruvhål.

Lagt bleckets ytterkant med karmens ytterkant och ritat av. Tänker steg 1 att göra den försänkta plana ytan. Jo herre gud kåpan får inte ens nästan plats, plus att jag verkar ha 2st spikar som jag får brottas med :). Försänkta ytan blir väl borra, såga och stämjärn då det känns svårt att komma åt med överhandsfräsen.

Aha fler termer som jag inte har koll på OSYM och SYM, känns väl som osymetriskt och symetriskt men i förhållande till vad?

Tack för ditt svar.
 
  • Dörrkarm med avlägsnat beslag och utsatta skruvhål där en ny installation planeras, synliga pennmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Postar 2st instruktioner som förtydligar.
Schematisk monteringsanvisning för ASSA ABLOY låshus med dimensioner och steg-för-steg instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/nedladdningscenter/product-information/installationsanvisningar/lashus-slutbleck/M2586.1502 Monteringsanvisning Connect hakr. sv-eng MK21-05-07.pdf

Monteringsanvisning för ASSA ABLOY låshus och slutbleck med illustrationsbilder och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=45830
 
Redigerat:
  • Gilla
erikiiofph7
  • Laddar…
A athena skrev:
Just kört igång dag 2 och räddaren i nöden svara "123abc"
Enligt bilder mått skisser du publicerat tidigare så har jag fångat upp centrumlinjen från "stolpens" övre skruvhål och måttat in blecket 1mm längre på karmen än centrum skruvhål. Alltså bleckets övrekant 1mm lägre än centrum övre skruvhål.

Lagt bleckets ytterkant med karmens ytterkant och ritat av. Tänker steg 1 att göra den försänkta plana ytan. Jo herre gud kåpan får inte ens nästan plats, plus att jag verkar ha 2st spikar som jag får brottas med :). Försänkta ytan blir väl borra, såga och stämjärn då det känns svårt att komma åt med överhandsfräsen.

Aha fler termer som jag inte har koll på OSYM och SYM, känns väl som osymetriskt och symetriskt men i förhållande till vad?

Tack för ditt svar.
OSYM och SYM, är osymetriskt och symetriskt stolpe inget du behöver bry dig om nu.
Du har förstått hur slutblecket ska monteras.
Angående spikarna så sätt ett dorn eller en mejsel på dom och slå in dom djupare så slipper du tänka mer på dom.
Det enklaste är att skruva fast slutblecket avigt med kåpan utåt som när du ritade av och sedan skära med en rakbladskniv eller knacka lätt med stämjärn för att märka ut slutbleckets stolpe.
Jag gör urtaget för kåpan innan jag fäller in slutblecket då är det mindre trä kvar, jag använder stämjärn.
 
Redigerat:
Kan det vara anledningen OSYM och SYM till att jag fick höja låset typ 10mm för att det skulle passa i dörren? Hamnade liksom för lågt, fick inte in de gängade kutsarna som sitter på "ute" delen.

Tack för skisserna mått 22,5 och 27,5mm är det från utsidan av karmen? Känns som enligt den skissen på hur man ska göra urtaget så blir det ganska mycket större än kåpan. Jag försöker väl märka och börja borra ur. Tänkte också slå in spikarna ska bara se om det är något av skallen kvar så kan man knipssa dom.

Plåten på det här slutblecket är tjockare än det gamla så bleck och karm hamnar inte i linje när jag fällt in till samma djup som det gamla. Men å andra sidan har jag rätt mycket avstånd mellan dörren och karmen, nästan så plåten på slutblecken ryms i mellan. Så tänkte att jag börjar så här och se hur det slutar, tänker jag rätt tror du?
 
  • Teknisk ritning av dörrlås med måttangivelser för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskuret låshål i trädörrkarm med synliga skruvar och spår av justeringar, med trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar ett nytt tjockare slutbleck på en dörrkarm bredvid ett äldre, mindre slutbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar ett lås på en vit dörrkarm, synlig justering av låshöjd och diskrepans med karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrlås och slutbleck som justerats och skruvats på en vit karm; synlig glipa och monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja, slutbleck på plats. Inte snyggast men hoppas på funktionen, så nu är det super spännande :)
 
  • Montering av ett nytt slutbleck på en dörrkarm, med synlig märkning "ASSA ABLOY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen monterat slutbleck på dörrkarm med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Första test att låsa dörren från insidan. Får ta i lite extra för dörren ska stängas och inte studsa ut igen när den träffa tätningslisten. När jag låser får jag fel "Regeln hindrad", då är frågan vad/vart ska jag justera?
 
Ståldörrsremsa med inringad del avtarad för att anpassa stängning.
Börja med att klämma ihop den lite där det är inringar så plösmåttet minskar lite.
Kontrollera var regeln tar emot och hur.
 
A athena skrev:
Kan det vara anledningen OSYM och SYM till att jag fick höja låset typ 10mm för att det skulle passa i dörren? Hamnade liksom för lågt, fick inte in de gängade kutsarna som sitter på "ute" delen.
Ja det skiljer 7,5mm mellan OSYM och SYM och man gör precis så som du gjort.
 
1 123abc skrev:
[bild]
Börja med att klämma ihop den lite där det är inringar så plösmåttet minskar lite.
Kontrollera var regeln tar emot och hur.
Har klämt ihop allt som går och blev bättre, går oftast låsa. Hur ska man lyckas se vart det tar i, det jag kan se är att regeln verkar gå mitt för den mittersta tungan som du ringat in. Men är det en regeln som är problemet eller den "hakregeln" som tar i.

Dumt när det är försänkta hål svårt att skjuta ut allt lite då skruvskallen gör att den kommer tillbaka. Ska kanske ta lös blecket och se om det går att trycka ihop plösmåttet lite mer då.
 
  • Närbild av ett dörrlås hakregel och tungan i dörrkarmen som diskuteras i foruminlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Risto Räisänen
  • Laddar…
  • Gilla
Risto Räisänen
  • Laddar…
Aha, du tror det är den som tar i. Tänker att det är dom här dubbelkilarna som inte riktigt är i rätt läge, liksom inte "ramlat" ut helt. Känns som att "felkoden" kommer direkt man försöker låsa känns inte ens som den försöker låsa. Men jag är helt novis, ska se om jag kan hitta något att kleta dit för att se om jag får något svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.