Walle85
Har idag en tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare som ligger på varsin grupp. Bägge bakom jordfelsbrytare och ser ut att vara korrekt draget med fas, nolla och skyddsjord.
Jag skulle vilja mäta effekt och förbrukning på dessa individuellt och funderar därför på att installera en Shelly Plus PM Mini till varje uttag.

Min fråga då är får man ha en sådan enhet i ett våtutrymme och kopplat till ett utanpåliggande uttag för tvättmaskin eller torktumlare? Tänker främst på att de bara har fas och nolla, dvs ingen möjlighet att koppla skyddsjord till dem.

En annan fundering är ifall man får lägga dessa två enheter i samma utanpåliggande kopplingsdosa trots att de går till varsin grupp i elcentralen? Tänker att man har en 4G1,5 kabel (där man skippar att koppla skyddsjord) från varsitt uttag till en och samma kopplingsdosa, se bifogad skiss.

Skiss över anslutning av två Shelly Plus PM Mini-enheter till separata utanpåliggande uttag i tvättstuga, nyttjar fas och nolla utan skyddsjord, med IP55-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Streckade boxar är kapslingar. Kapsling runt Shelly enheterna jag tänkte använda har IP55 märkning. Existerande kapsling för uttag har också en vettig IP märkning (minns bara inte exakt vilken).
 
Två olika grupper hör inte hemma i samma kopplingsutrymme. Skyddsjord dras väl fram även om den inte används? Kapslingsklass relativt placering i badrummet ser jag inte som ett problem. Likaså ser jag inget bekymmer i att shellysarna inte nyttjar framdragen skyddsjord.

Jag skulle i första hand överväga att placera mätningen vid centralen om det inte är fler förbrukare på grupperna. T.ex. via din-monterad Shelly, alternativt två strömkännare/ct.
 
Walle85
Z zwanzig skrev:
Två olika grupper hör inte hemma i samma kopplingsutrymme. Skyddsjord dras väl fram även om den inte används? Kapslingsklass relativt placering i badrummet ser jag inte som ett problem. Likaså ser jag inget bekymmer i att shellysarna inte nyttjar framdragen skyddsjord.

Jag skulle i första hand överväga att placera mätningen vid centralen om det inte är fler förbrukare på grupperna. T.ex. via din-monterad Shelly, alternativt två strömkännare/ct.
Tack för svaret. Skyddsjord kommer per automatik med om man kör en 4G 1,5 kabel.
Att placera vid centralen vill jag för tillfället undvika då det finns väldigt ont om plats där samt att planen är att flytta dessa grupper till den nya centralen inom kort. Finns dock inget annat som sitter på grupperna så det hade varit fullt möjligt om plats funnits.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Tack för svaret. Skyddsjord kommer per automatik med om man kör en 4G 1,5 kabel.
Att placera vid centralen vill jag för tillfället undvika då det finns väldigt ont om plats där samt att planen är att flytta dessa grupper till den nya centralen inom kort. Finns dock inget annat som sitter på grupperna så det hade varit fullt möjligt om plats funnits.
Diazed eller dvärgbrytare?
Om dvärgbrytare så kan du ju göra dem till samma grupp med en tvåfasdvärg (trefasdvärg är billigare). Då blir skissen ok med tillagd skyddsjord, men kräver nog att de dras om till samma kanalisation.
Om diazed så tar strömkännare inte mycket plats. Om du kör home assistant kan en esphome esp32 och enstaka kringkomponenter ta hand om båda strömkännarna i en och samma kapsling bredvid diazedcentralen.
 
Walle85
Z zwanzig skrev:
Diazed eller dvärgbrytare?
Om dvärgbrytare så kan du ju göra dem till samma grupp med en tvåfasdvärg (trefasdvärg är billigare). Då blir skissen ok med tillagd skyddsjord, men kräver nog att de dras om till samma kanalisation.
Om diazed så tar strömkännare inte mycket plats. Om du kör home assistant kan en esphome esp32 och enstaka kringkomponenter ta hand om båda strömkännarna i en och samma kapsling bredvid diazedcentralen.
De sitter idag i en Diazed central men ska så småningom flyttas till en dvärg. Därav enklare (för mig) att de monteras i andra änden.
 
Min fråga då är får man ha en sådan enhet i ett våtutrymme och kopplat till ett utanpåliggande uttag för tvättmaskin eller torktumlare? Tänker främst på att de bara har fas och nolla, dvs ingen möjlighet att koppla skyddsjord till dem.
Det är tillverkaren som kan svara på detta och ange användningsområdet. Det verkar vara en importprodukt med lite sparsamt med detaljer. Ser bara rumsfuktighet och arbetstemperaturområde i specifikationen på engelska. Det ska den väl klara i en kapsling av lämplig typ om den nu måste vara i våtrummet.
En annan fundering är ifall man får lägga dessa två enheter i samma utanpåliggande kopplingsdosa trots att de går till varsin grupp i elcentralen? Tänker att man har en 4G1,5 kabel (där man skippar att koppla skyddsjord) från varsitt uttag till en och samma kopplingsdosa, se bifogad skiss.
Elinstallationsreglerna förbjuder inte olika kretsar i samma dosa men man ställer krav på väldigt tydlig uppmärkning, att alla ledare har isolation för den högsta spänningen och ansluts från samma central via ett hölje för varje krets. Men man undviker normalt detta som zwanzig skrev ovan.

I detta fallet har du dock en krets med din 4g1,5 från elcentralen så det är helt i sin ordning. En flerfaskabel som gruppledning till kopplingsdosan där den delas upp till varsin förbrukare.

Se bara till att märka upp detta vid dosan och elcentralen och att det är två olika faser som används.
 
Walle85
A avh67f skrev:
I detta fallet har du dock en krets med din 4g1,5 från elcentralen så det är helt i sin ordning. En flerfaskabel som gruppledning till kopplingsdosan där den delas upp till varsin förbrukare.
Kanske är ett missförstånd här, så gör ett förtydligande.

Det är 3G1,5 draget från säkring direkt till uttag, dvs. två separata sådana dragningar i egna slangar. Sedan tänkte jag ta två 4G1,5 för att dra från de två uttagen (en 4G1,5 kabel per uttag) till en också samma kopplingsdosa där jag har Shelly puckarna. Dvs. skyddsjordsledaren kommer ligga oanvänd då jag behöver blå och brun för att få fram nolla och fas till pucken samt svart för att skicka tillbaka fasen till uttaget.
 
Aha då hänger jag med. Det bästa är att använda en dosa för varje grupp och mätare så blir det enligt praxis.

Om allt är i samma dosa får inte finnas någon förväxlingsrisk eller otydlighet.

Ja skyddsjorden isoleras bara i dosan i en kopplingsklämma eller liknande.
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.