Snailman
Har dragit avloppsrör 50mm i plattan, har 5 ställen där de kommer upp plus ett där dammsugaren ska sitta (i garaget)

Är en Husky cyklon 2 maskin (ska klara upp till 700kvm)

tänkte montera 7st suguttag (där 3 av dem är typ dubbla uttag på var sin sida av en vägg)
De dubbla uttagen har jag köpt Y förgreningar till för att lättare kunna sätta dem i samma höjd.

och sen ett sockeluttag i hallen och ett sockeluttag i köket.

Fick sista delarna från tyskland idag (1/3 av priset jämfört med svenskt ca pris, och halva jämfört med svensk postorder)

Sugguttagen blir i samma höjd som ljusknapparna.

ska ha ett suguttag i tvättstugan över tvättbänken (blir nog köksstommar med nån skiva över) vet inte lämplig höjd för uttaget här?

elsladdarna för on off kommer jag att dra i taket och väggarna, från ett suguttag till nästa, så det blir dubbla sladdar under skruvarna i sugdosan (parallellkoppling alltså) Det blir alltså 16mm flexslang för el som jag monterar i väggarna.

sockeluttagen har jag nån halvmeter flexslang till och en 90 graders skarp böj, så det ska gå att skruva loss sockeluttagen och serva dem.

Nåt råd på vägen?
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Utan att ha nån kunskap i ämnet, så måste jag undra, brukar man inte ha uttagen nere vid golvet, typ samma höjd som eluttag ??

Jag tänker att det blir stor belastning på uttagen när slangen ska hänga ner från 1,30 eller vilken höjd man nu brukar ha knapparna.

Annars är det väl bra med redig infästning för uttagen, kanske ett extra lager plyfa just bakom uttaget så skruvarna har lite mer att dra i.
 
Snailman
Det blir på en meters höjd, jag har 17mm råspont innanför gipset, men jag ska tänka på att de ska sitta fast ordentligt.

Det finns en annan tråd om höjden på centraldammsugaruttagen, i canvacs monteringsanvianingen rekommenderar de en högre placering, jag har idag ett uttag i golvet och ett nån meter upp på väggen (använt sen montaget för tio år sen), och det har fungerat utan problem.

Sen är jag nog tvungen att ha dem en bit upp beroende på att anslutningarna i plattan, inte är särskilt vertikala av sig, och det blir ganska trångt i väggen.
 
Redigerat:
Var i tyskland köpte du de grejerna? Hittade inte så mycket när jag sökte på nätet.

Tack på förhand
 
Snailman skrev:
Det blir på en meters höjd, jag har 17mm råspont innanför gipset, men jag ska tänka på att de ska sitta fast ordentligt.

Det finns en annan tråd om höjden på centraldammsugaruttagen, i canvacs monteringsanvianingen rekommenderar de en högre placering, jag har idag ett uttag i golvet och ett nån meter upp på väggen (använt sen montaget för tio år sen), och det har fungerat utan problem.

Sen är jag nog tvungen att ha dem en bit upp beroende på att anslutningarna i plattan, inte är särskilt vertikala av sig, och det blir ganska trångt i väggen.
Råspont, ja då var det nått annat än "amerikansk skitplywood" som en snickare kallade OSB skivor.
 
Snailman
Viktorcloetta skrev:
Var i tyskland köpte du de grejerna? Hittade inte så mycket när jag sökte på nätet.

Tack på förhand
http://m.ebay.de/sch/i.html?sid=zentralstaubsauger-univac&_pgn=1&isRefine=true

Hos den här säljaren, jag mejlade direkt en lista med grejor och fick en offert med fraktkostnad, köpte för 150 euro och det tillkom 25 euro i frakt, skrev på engelska, och fick svar på engelska.

En böj 30° kostar 1,4 euro och här 23 till 59kr

En sugdosa deco komplett med monteringsram och skarp 90° böj kostar 13 euro

Det här var det billigaste jag kunde hitta i Sverige på rördelar obs inte på kompletta dammsugarpaket, där var de typ dyrast!

http://www.dammsugarproffsen.se/installationsmaterial-rordelar-c-153_95_102.html

Och här var det typ dyrast på enskilda delar men billigast på kompletta paket

http://www.dammsugaren.se/Centraldammsugare2/Reservdelar--Tillbehoer/Rördelar/Roerdelar-3
 
Redigerat:
Tack så mycket, nu blir det att shoppa rördelar :)
 
Snailman
Installation av rörledningar och elektriska uttag i en träkonstruktion i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började lite grand.
 
  • Gilla
Jensnorrland
  • Laddar…
7 uttag? Är det ett slott? Jag monterade två, men det hade faktiskt räckt med ett (litet hus). Med en10 metersslang når man långt. Fördelen med att handla på hemmaplan (t.ex. hos ABC i Bromma) är att det är lätt att komplettera och dessutom brukar man få lämna tillbaka överblivet material. När man håller på med installationen vill man ha alla grejer till hands och gärna lite extra.
 
Snailman
Jag gav ungefär 1800 från Tyskland, postorder Sverige 2800 och lokalt 3800, så lär inte gå back i första taget.

Nja, är 250kvm , men vill inte dra slangen genom dörrar, tänkte ha en extra mycket kortare slang också, när man bara vill städa ett rum, och då behöver man suguttag nära

Så blir ett i biorum, arbetsrum, sovrum, tvättstuga och tre i korridor/vardagsrum/kök och ett i garaget (garageuttag) vid dammsugaren.

Jag har två i nuvarande hus, och där funkar det ok, ett på varje våning.
 
Jag gjorde också så att jag satte något extra uttag för att kunna korta slanglängden några meter.

På övervåningen satte jag 2 uttag -då räckte ca 7m slang. Ett uttag hade krävt 10 m slang för att nå överallt.
Samma på nedervåningen.

Skönt att slippa några meter slang den är nog lång ändå -.

Med den kostnad (1800kr) TS har så kan det inte vara mycket pengar extra för några "onödiga" uttag.
Sedan är det så att när man drar slangen genom dörrar etc glider den mot karmar/lister och de slits.

Så iden att ha en kortare "rumsslang" låter smart
 
Snailman
Rörinstallation för sockeluttag och centraldammsugare i en byggmiljö med betonggolv och träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggolv med en vertikal rördel för centraldammsugare, PVC-rör, och en trälist som symboliserar en väggstump i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen är på höger sida och köket till vänster (gäller nedre bilden), ska sätta upp ett sockeluttag här, till hallen och dra vidare ett rör under köksskåpen till ytterligare ett sockeluttag.

Röret från centraldammsugaren kommer vertikalt från platta (grått på bilden).

Verkar den här dragningen okej? Tänkte höra med er innan jag sätter upp reglarna för väggstumpen.

Glespanelbiten symboliserar väggstumpen som går från hörnet där ytterväggarna möts.

(Tyvärr glömde jag beställa den korta slangen från Tyskland �� )
 
Redigerat:
Snailman
Avloppsrörinstallation mellan träreglar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en installation av en vit ventilationsrör ansluten till en träbjälke i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Snailman
Ok, dags montera själva dammsugaren provisoriskt, för att se hur jag ska dra utblåset genom ytterväggen osv.

Kommer en bild här

Provisorisk installation av en centraldammsugare i ett pågående byggprojekt med rör som leder genom en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret ovan ljuddämparen ska ut genom ytterväggen åt vänster.

Sugdelen är ansluten till röret ingjutet i plattan precis nedanför dammsugaren.

Den sitter relativt högt för att man ska kunna lossa kärlet på undersidan av dammsugaren och föra ut den nedanför det filter och annat som sticker ner i behållaren.

Behållaren är i aluminiumfärg och dammsugardelen är svart.

Under dammsugaren ska man kunna ha en 90cm hög arbetsbänk utan problem. Ett vitt rör måste tyvärr passera bordsskivan men jag drar det högst någon cm från väggytan.

Några tips innan jag spikar den här placeringen?
 
Snailman
Fästet för dammsugaren monterat på väggen, och alla rör tillkapade.

Väggmonterat dammsugarhus med tillkapade rörinstallerade längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.