Hej,

jag skall montera en fullstor ribbstol mot en innervägg. Väggkonstruktionen är troligtvis 3/4" spåntad panel på 2 1/2" x 3" regelverk (standard för hustypen). På andra sidan av väggen sitter garderober, så i princip är det inga problem att borra igenom båda panelerna om det behövs. Men jag har ingen aning om vad jag ska använda för typ och dimension av fästskruvar. Ribbstolen ska stå mot golvet och sitta med fyra förankringspunkter mot väggen (två på ca. 20 cm respektive 170 cm höjd). Den används av vuxna och har en utfällbar ribba för chins etc. överst, så den bör tåla en del.

Toppen om någon har tips och kanske gjort samma :)
 
Fransk träskruv borde funka.
 
S Småbrukaren skrev:
Fransk träskruv borde funka.
Normalt visst, men du tror inte den spåntade panelen är för tunn för det?
 
Sorry läste nog fel. Du har alltså en 19mm panel som väggbeklädnad?
 
S Småbrukaren skrev:
Sorry läste nog fel. Du har alltså en 19mm panel som väggbeklädnad?
Nej, väggbeklädnaden är tapet. Men väggkonstruktionen är 3/4" spåntad panel, 2 1/2" x 3" regelverk, isoleringsmaterial, förhydningspapp och 3/4" spåntad panel igen. Standard innervägg för AB Svenska Trähus från 1944.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Har frågat proffs och fått bra råd, som jag tänkte att jag delar med mig av i tråden ifall fler råkar ut för samma problem.

Krafterna verkar mest neråt, och inte utåt. Detta gäller även när man hänger i översta utfällda ribban.

Man kan montera upp ribbstolen på 28x70 regel (glespanel) mot väggen för att jämna ut belastningen. Ribbstolen monteras med 5,5 mm vagnsbult mot regeln. För att göra detta förborras regeln och man gör en försänkning åt muttern på baksidan. Regeln monteras sedan med 5 mm spax försänkt skruv mot väggen. Den ska vara så lång att den går igenom väggen. Det är lagom med två ovanför och två nedanför ribbstolens fästpunkt upptill, och en ovanför och en nedanför vid golvet.

(Med reservation för att jag fattat rätt :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.