Har en borrad brunn på 70 m. Dom som borrat den kan koppla in vatten om en månad tidigast.
Funderar om det är ngt man klarar själv?

Har förstått att Grundfors är bra pumpar.
Och att om pumpen sedan går sönder eller monteras fel så är det krångligt att få upp 70 m slang.
Så lika bra att få det rätt på en gång :)
Ngn som gjort detta och har tips på pålitlig pump och erfarenhet av att sänka ned den.
 
Såg nu att jula säljer djupvattenpumpar :)
 
Det svåra är väl att få dit adaptern på frostfritt djup, men om det ska vara tillfälligt gör det ju inget om slangen går rakt upp genom hålet och ansluts.
 
Adaptern. Jag har inte läst på. Vad är det för adapter?
 
  • Gilla
DödsDavid
  • Laddar…
Enkeladapter
 
B byggeskafram skrev:
Såg nu att jula säljer djupvattenpumpar :)
Nej! Köp kvalité när det gäller såna saker. Du vill inte byta redan efter 10 år istället för 20....
Pumpen borde du montera på 50 meter om du borrat 70. Köp en 50m 32 pem.
 
A Alexn72 skrev:
Enkeladapter
Menar du en adapter för pemslangen?
 
L Lasrberglund skrev:
Nej! Köp kvalité när det gäller såna saker. Du vill inte byta redan efter 10 år istället för 20....
Pumpen borde du montera på 50 meter om du borrat 70. Köp en 50m 32 pem.
Vilka märken är bra?
 
Gjort det 2 ggr,,först efter borrning, sen efter 16 år när pumpen gav upp ( Grundfoss)
Få upp 110 meter slang mitt i vintern var inte roligt, så satsa på kvalite.
Jag hade mycket grus i vattnet, så att pumpen höll i 16 år tolkar jag som riktigt bra kvalite.
Dessutom var inte pumpen trasig, utan brunnsborraren som gjort en dålig skarv på elkabeln, men jag hängde ner en ny pump när allt ändå var uppe.
 
Jag monterade allt själv. Borrdjup 75m. Slangen, elkabeln etc går igenom topplocket. Beställde pumppaket 3-fas inkl. torrkörningsskydd (elektronik) (Debe-pumpar debeflowgroup hjälper till att sätta ihop paketet.) med anslutningskabel och wire för 70m djup. Adaptern är inte svår att montera på slangen och fästa i locket. Dra åt alla rördelar hårt. Pumpen ska hänga i slangen, ej i wiren. Elektriker anslöt.
2 snälla grannar hjälpte till att slanga ned hela paketet 70 m i brunnen. 70m slang utdraget på tomten drar med sig hymus.
 
Ska du ha ett pumphus på borrhålet eller använda en bajonettkoppling på frostfritt djup och ha hydropress inne? Olika tillvägagångssätt.
 
L Lasrberglund skrev:
Ska du ha ett pumphus på borrhålet eller använda en bajonettkoppling på frostfritt djup och ha hydropress inne? Olika tillvägagångssätt.
Vilket rekommenderar du?
Jag har ingen koll
 
B byggeskafram skrev:
Vilket rekommenderar du?
Jag har ingen koll
Egentligen mest smaksak. Rent funktionellt är det samma. Har du plats inne? Behövs reningsanläggning som ska backspola och då lever om på natten? Lite sånt att tänka på.
 
B byggeskafram skrev:
Menar du en adapter för pemslangen?
Ja den fungerar som så att pemslangen ansluts nere i röret. Förslagsvis på frostfritt djup.
Sjuktsmidig koppling. Så länge som man inte tappar den vid montering
 
B byggeskafram skrev:
Vilket rekommenderar du?
Jag har ingen koll
L Lasrberglund skrev:
Egentligen mest smaksak. Rent funktionellt är det samma. Har du plats inne? Behövs reningsanläggning som ska backspola och då lever om på natten? Lite sånt att tänka på.
Jag förstår nog inte. Vvs butiker säljer pumpar med trycktank i ett paket.
Du menar att sätter man fast en bajonettkoppling så räcker det med en trycktank i huset? Låter ju smidigt. Då behöver man ju inte byta pump om den skulle gå sönder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.