Hej,

Har en Plejd LED-plafond och är sugen på att kunna styra den både via app som jag gör i dagsläget, och via strömbrytaren, vilket jag förstått ska gå att lösa med denna https://www.plejd.com/sv-se/produkter/wrt-01

Då den är trådlös och går på batteri så kan jag givetvis bara tejpa fast den på väggen bredvid den vanliga strömbrytaren, men förstår också att det går att installera det genom att skruva fast i apparatdosa. Men om jag skulle vilja ersätta min vanliga strömbrytare med denna, då måste jag väl ta bort allting i apparatdosan, och därmed lämna nollan och fasen hängande löst? Det känns inte som en bra lösning. Kjell & Company skriver att den "monteras enkelt utanpå standard apparatdosa", är det någon som har insikt i hur detta går till? Den ska ju gå att montera utan behörighet, men den biten sabbas ju lite om jag måste skruva loss hela strömbrytaren.

Kort sagt, går det på något sätt att montera denna ovanpå strömbrytaren, och att man bara tar bort plasthöljet och ersätter med denna?

A
Precis. Om den ska ersätta nuvarande strömställare måste du koppla loss och isolera ledarna där.

Man använder normalt den trådlösa för att på ett enkelt sätt kunna få en extra tändning var man vill.

Byta strömställare är något du får göra lagligt också. Om du har kunskapen.

A avh67f skrev:
Precis. Om den ska ersätta nuvarande strömställare måste du koppla loss och isolera ledarna där.

Man använder normalt den trådlösa för att på ett enkelt sätt kunna få en extra tändning var man vill.

Byta strömställare är något du får göra lagligt också. Om du har kunskapen.
Okej, jo jag förstår att den är tänkt till att kunna få en strömbrytare på ställen där det inte finns draget redan, men verkar också vara det enda sättet jag kan få till en smart strömbrytare på den plats där jag har min gamla utan att behöva anlita elektriker.

Men då antar jag att koppla loss och isolera ledarna blir lösningen om jag vill sätta den i befintliga dosan

@Lasergurka
Den Plejd du länkar till, är nog bara själva "knappen" eller "vredet".
Som jag förstår det så behöver du även en "mottagare" som kan utföra själva tändande och släckandet av belysningen, typ denna: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/dim-01
DIM-01 ersätter då din nuvarande strömbrytare i den dosan.

S Sintra1965 skrev:
@Lasergurka
Den Plejd du länkar till, är nog bara själva "knappen" eller "vredet".
Som jag förstår det så behöver du även en "mottagare" som kan utföra själva tändande och släckandet av belysningen, typ denna: [länk]
DIM-01 ersätter då din nuvarande strömbrytare i den dosan.
Nej det är nog RTR-01 du tänker på, den kopplas ihop med någon av deras puckar, medan WRT-01 är trådlös och kan kommunicera direkt till en plejd-produkt som lampan själv.

Men en dim-01 hade absolut varit ett bra alternativ, men den är jag inte behörig att installera är jag rätt säker på

L Lasergurka skrev:
Okej, jo jag förstår att den är tänkt till att kunna få en strömbrytare på ställen där det inte finns draget redan, men verkar också vara det enda sättet jag kan få till en smart strömbrytare på den plats där jag har min gamla utan att behöva anlita elektriker.
Du får byta strömbrytare själv. Du får inte koppla ur en existerande och sätta dit en batteridriven utan elektriker.

@Lasergurka
Nej, jag tänkte absolut på WRT-01.
Den är även den endast en "knapp" eller "vred", men överföringen av order att tända eller släcka sker genom trådlös kommunikation.

Känner du dig osäker på hur du ska lösa detta så ska du kanske, som enligt tidigare svar, kontakta någon som har rätt "behörighet" för det.

S Sintra1965 skrev:
Nej, jag tänkte absolut på WRT-01.
Den är även den endast en "knapp" eller "vred", men överföringen av order att tända eller släcka sker genom trådlös kommunikation.

Känner du dig osäker på hur du ska lösa detta så ska du kanske, som enligt tidigare svar, kontakta någon som har rätt "behörighet" för det.
Okej, jag försökte bara lite trevligt säga att du blandat ihop det. Jag har nu köpt en WRT-01 och kopplat ihop med min Plejdlampa via appen, utan DIM-01 eller liknande puck i lägenheten, när den ligger här bredvid på skrivbordet. Det var inte min undran, utan det visste jag redan att det skulle funka, utan var just att montera den i existerande apparatdosa jag undrade över, men då vet jag att jag behöver elektriker även för att isolera kabeländar i apparatdosan, vill jag göra det själv så får jag tejpa den på väggen istället.

@Lasergurka
Jag ber om ursäkt ifall du uppfattade mitt tidigare svar som ”hårt”. Det var absolut inte min mening.
Suveränt om du nu fått det hela att fungera. Var försiktig även i fortsättningen med elinstallationer så blir det säkert bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.