Har någon sorts pinngångjärn enligt bild med dubbla skruvar. De har börjat lossna på en av skåpdörrarna i köket och funderar hur man får lös/sätter fast dem. Det är delen med två skruvar som är problemet då den uppenbarligen inte går att skruva ut.

Är det någon som sett denna typ av gångjärn och vet om det bara är att slita lös dem rakt ut eller om det finns något smart sätt att få lös dem utan att skada spånskivan ?

Huset är byggt 1992 så de är inte äldre än så.

Optimala vore om jag kunde få lös dem, plugga och borra nya hål men kan tänka mig låta dem sitta kvar och sätta nya gångjärn också. Problemet är bara att det inte finns så mycket marginaler när man ska borra i dörren och de flesta pinngångjärn verkar ha M6 skruvar vilket blir nog så tight.

Har försökt peta in lim på sidan av skruven för att limma fast dem men det håller inte.
 
  • Säkerhetskedja för dörr i närbild, metall, delvis monterad, grå vägg, vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med en skadad och delvis rostad krok, skadat område runt den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju inte ut att vara trägängor utan någon maskindito, det ska inte vara genomgående hål och något mutterstycke bakifrån?
 
Är inga gängor eller så. På första fotot så är det bara borrat snålt och delen gängad in direkt i trähålet. det för att kunna justera dörren rätt i läge för att ligga kloss över hela ytan mot skåpskanterna. På andra fotot är det borrat mycket snålt och delen består av 2 pinnar som är rillade, lite lim i hålet och har pressats in. Enda sättet att kanske få ordning på det är att sätta in en mejsel mellan benen och ett skydd wellpapp eller annat som kan brytas mot, ( inga skador på dörren ) Problemet som kan bli, är att det flisar upp sig runt hålen, materielet följer med ut, troligtvis spånskiva och den går sönder med en stor grop i dörren. Känn om den går att vicka på den många gånger så kanske den ger sig på ett bra sätt, lite svårt nu med mera lim på. Går det få ut, så kan det gå att med lim i hålet och många tändstickor knackas in. Sen att borra ett nytt hål som passar exakt med diametern som ska vara lite mindre än pinnen, samt exakt i avstånd mellan dom, är nästa problem. I princip nästan omöjligt på fri hand. Kanske dags att tänka nya luckor, som kan göras för att passa dom fästen som sitter i gaveln. Men detta är bara något som jag kan tänka mig och aldrig gjort eller sett.
 
Det är delen som sitter i stommen (bild 2) som har lossnat, delen som sitter i dörren (bild 1) sitter som den ska. Så nya luckor löser nog inte problemet utan det är ny stomme/vägg som behövs i sådana fall om jag inte tänker fel.

Stort tack för infon ändå, nu vet jag i alla fall hur de sitter fast. :)

Känns som att helt nya gångjärn är enklast, får jag inte lös de gamla får jag leva med dubbla gångjärn tills det är dags att renovera köket. Gäller bara att hitta gångjärn med M5 eller tunnare fäste så de inte blir för breda för att kunna borra i dörren.
 
Kan du plocka ur inredningen och få plats i skåpet, tveksamt men frågar ändå.
 
Osäker om jag förstår vad du menar, bifogar en bild på hela skåpet. Om du tänkte ifall det går att borra inifrån så är det lite trångt pga att diskhon nästan hänger ned där inne i skåpet.
 
  • Underskåp med vask, organiseringslådor för sopsortering, rengöringsmedel, diskborste, avfallspåsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ser det, lite trångt, det jag mer tänkte är att det går att få tag i gångjärn som fästes på insidan av skåpet och på insida dörr. Men otroligt svårt att märka med dörren lös. Och då måste man var två, en inne och en utanför som håller dörren exakt på plats.
 
erlandi erlandi skrev:
Har någon sorts pinngångjärn enligt bild med dubbla skruvar. De har börjat lossna på en av skåpdörrarna i köket och funderar hur man får lös/sätter fast dem. Det är delen med två skruvar som är problemet då den uppenbarligen inte går att skruva ut.

Är det någon som sett denna typ av gångjärn och vet om det bara är att slita lös dem rakt ut eller om det finns något smart sätt att få lös dem utan att skada spånskivan ?

Huset är byggt 1992 så de är inte äldre än så.

Optimala vore om jag kunde få lös dem, plugga och borra nya hål men kan tänka mig låta dem sitta kvar och sätta nya gångjärn också. Problemet är bara att det inte finns så mycket marginaler när man ska borra i dörren och de flesta pinngångjärn verkar ha M6 skruvar vilket blir nog så tight.

Har försökt peta in lim på sidan av skruven för att limma fast dem men det håller inte.
Hej!
Jag letar efter den här typen av gångjärn. Var kan man köpa sådana?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.