Hej. Har bytt uppvärming nu frånpellets till ved. Men tänkte behålla brännaren o göra en lucka till pannan så man kan köra med brännaren när man åker bort. Men kan man montera det på en Focus Eco Nature 40?
 
Häftigt, hade samma tankar men jag köpte istället en beggad elpanna o koppla in på solslingan.
 
Tror du det skulle funka att köra en brännare i den? Varför elpanna istället för patron i tanken?
 
Har inte satt mig in i pelletsbrännardjungeln och allt som hör därtill, men det lilla jag funderade på va om man skulle sätta den i stora luckan eller lilla och läste lite här o där, kom väl fram till tror jag längst ner. Men efter att se vad man behöver pelletsbrännare matningsrör pelletsförråd osv blev en massa saker o dyrt.

Apropå elpanna i stället för elpatron va att jag har en liten skit i acktanken 4,5 Kw och den orkar inte ens värma ett dugg så istället för att ta bort den och köpa stor elpatron hade jag lite funderingar på en elpanna istället. Fördelen med detta va att jag behöver inte öppna tanken (tömma och fylla igen inte bra) utan gör en splitt på anslutningen till solfångarna med kranar (hade redan till solfångarna) sätta pannan högst upp i taket och installera tryckexp (hade ett) säk (köpte) lite kranar och lite rör. Pannan köpte jag på blocket + medföljande Grundfos cirkpump 300 spänn!! Installerade i veckan funkar finfint.
Men en elpanna har en massa godsker som är bra att ha: effektbegränsning, olika effektsteg från 1,85 Kw-13Kw ,tempmätare, programförskjutningar,osv
En annan sak är att överföringskapaciteten från en elpatron är inte speciellt stor medans en solslinga har över 3 kvm i yta...
Nu är det så att jag har bara testkört ett tag och det funkar har Logger och kan se exakt vad som händer i tanken, men i vinter ska jag kräma på ordentligt börjar väl med en 7-8 Kw och går sedan uppåt.
Visst el är inte kul men detta var ett mycket billigt alternativ och relativt enkelt att utföra, och elpannor får man för nästan ingenting idag - ingen vill ha dem.
Enkelt och bra system när man inte kan elda, likaså om något skulle pajja i pannan är det bra att ha ett extra system.
 
Klart det funkar med pellets i den pannan ska du endast köra när du åker bort så är det mindre noga med placering om du inte ska vara borta länge och då har du väl elpatron som reserv.
 
Tänkte om man skall montera den nere eller uppe, det borde ju bli bättre verkningsgrad uppe men skall man använda fläkten på pannan då lr? Jo en elpatron måste man ju ha iaf lr som silversmeden gjort med elpanna, verkar som ett bra alternativ!
 
Har du ingen elpatron i acktanken dom kostar inte så mycket. Är det en brännare som tänder själv för kör man pellets mot acktank antar jag att brännaren bara startar några gånger per dygn.
 
smurfen72 skrev:
Har du ingen elpatron i acktanken dom kostar inte så mycket. Är det en brännare som tänder själv för kör man pellets mot acktank antar jag att brännaren bara startar några gånger per dygn.
Nej en vanlig elpatron skulle tro minst 9 Kw från 2,5-3000:- och uppåt med lite effektbegränsningar och dyl tex Brukspatronen 7300:-
Jag tror du får en finfin begad elpanna för en så där 500 - 1000 spänn och då bruker de ligga på en 10-15 kw i olika steg.
Pelletslösningen en 20 papp i runda slängar för en bra brännare (man vill ju inte ha nån strulbrännare som hänger sig eller snedtänder eller tänder inte alls)
Ja smaken är som baken = delad
 
En 6 kw elpatron kostar 1390 kr på rinkaby rör till den behövs inga effektbegränsningar och om den bara ska vara som reserv bör 6 kw räcka långt annars får du köpa 2 men då tror jag att effekten måste regleras via ett styr skåp så då drar det iväg om det endast är en reserv lösning och det brukar elpatron vara.
 
Jo det stämmer men skulle nog ändå i såfall sätta in 2 st 4.5 Kw istället för en 6:a, nu vet jag inte hur stort effektbehov TS har men har lärt mig av misstag att ta i ordentligt istället för att snåla. Och det är inte kul och stå där med för liten elpatron i en stor tank, framförallt inte när tankarna är fyllda.
 
Ska man använda elpatron ska man inte snåla men som reserv skulle jag valt en 6 kw. Mitt hus har ett effektbehov vid dut på ca 8 kw och jag har en elpatron på 6 kw och det har funkat bra. Men skulle vi resa bort och det blev svinkallt skulle antagligen innetempen sjunka nån grad men tycker inte det är nån katastrof om så skulle hända och det har inte hänt nu använde jag elpatron så sällan så det kan ju ha med det att göra jag eldade varje dag tills jag lessnade och borrade och nu eldar jag när jag har lust.
 
Är det någon som provat detta?
Pellets i Focus Eco Nature 40
 
Hej.
Jo, om det är till hjälp, jag har en äldre Focus vedeldad panna. När jag köpte den beg satt en pelletsbrännare i den. Det funkade bra. Själva brännaren var det lite si å så med men det är en annan historia.

Se till att du har en bra brännare. Får inte skiva "antireklam" här men fråga runt lite så....

Nu eldar jag med havrebrännare i den pannan. Den sitter just nu på sidan om. Satte schamottegel mot luckan på andra sidan. Nästa brännare kommer att sitta i askluckan längst ner i fronten.

Sätt dit en baffelplåt där vedrosten brukar vara så går rökgasen en extra slinga innan den går upp i pannans övre slingor, du får större värmeutbyte.
 
Tack för ditt inlägg, men jag tänkte nog om någon specifikt har erfarenheter av en brännare i den övre luckan i en Focus Eco Nature 40.
Ska pannans egen fläkt vara avslagen, på (full fart) eller styrd på något sätt?
Rökgastemperatur?
Drag?
Verkningsgrad?
Problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.