Hej,

Hade som målsättning att montera lite innerpanel (Pärlspont) i taket nu till helgen.
Utgick ifrån att jag hade gipstak, men när jag kollade lite närmare så var det
OSB/Spånskiva.

Karvade lite med kniven och ser innanför ovanstående skiva att det finns isolering,
dock ingen ångspärr, iof så kanske det inte finns någon eller om den är längre in/upp i taket (huset byggt 1971) !?

Frågan är om det är värt att riva upp allt, regla samt eventuellt montera ångspärr, eller om man helt enkelt bara ska skruva pärlsponten direkt i befintlig skiva?

Tacksam för tips och råd

takbild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske lite overkill, men jag skulle kollat upp med regelfinnare var takstolarna finns och snörslagit centrum på dem. Beroende på riktning på panel så finns två alternativ:
* Blir panel längs med takstol så hade jag dragit extraskruvar i befintligt tak och i takstolen. Sedan bara kört på löpande med pärlspont och fäst dem i befintligt tak.
* Hamnar pärlsponten så att du kan fästa den i varje takstol hade jag gjort det och där det inte passar enbart i befintligt tak.
Hade hoppat över plasten i taket då du troligtvis saknar i hela huset.
 
  • Gilla
mushroomsroad
  • Laddar…
Hej,

Har upptäckt att jag inte har någon plast (ångspärr/ångbroms) i mina innerväggar heller.

Ska man "passa på" och byta befintlig isolering, eller ska man behålla den som sitter
(suttit sedan 1970)

Om man ska byta den, vad ska man sätta istället, dvs vilken typ?

Nuvarande isolering tycker jag har lite grönaktigt nyans (ingen kostig lukt), men det kanske är fullt normal?

Tacksam för tips
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,
Jag vill montera inerpanel på taket på andra våningen, övre finns en kallvind.
Mellan takstolarna finns isolering, under den svart plast, glespanel (28x95) med avstånd mellan 30cm, och den spikade gipsskivor.
Kan jag sätta på taket spårpanel direkt på gips med dyckert pistol, skjuta i samma gles panel, kanske med längre spikarna?
 
Spika på direkt på det gamla som du planerar.
 
  • Gilla
Josefjosef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.