Hej!
Jag håller på och renovera köket och nu är det dags att montera Osb skivor 10x1197x2390mm, Klass 3, fast kökets höjd är 2500 mm och längden 3600 mm samt kommer och montera gips skivor efter osb skivorna och i taket. Vilket är det bästa sättet att montera dem för om jag monterar osb skivan stående då måste jag såga en bitt skiva 110mm för att täcka hela höjden. Kan tilläga att jag är nybörjare med detta så alla tips är jätte välkomna
 
Kapa biten du behöver av osb börja med den biten du kapade av och kapa till en 220mm bit och fortsätt så
 
Kanske lite sent, men det finns ju 2500mm OSB-skivor?
 
nino nino skrev:
Kapa biten du behöver av osb börja med den biten du kapade av och kapa till en 220mm bit och fortsätt så
Precis så som nino skriver.
Sen förskjuter du gipsskivorna ett fack i sidled om det går och förskjuter änd-skarvarna i höjdled (typ börja från andra hållet).
 
nino nino skrev:
Kapa biten du behöver av osb börja med den biten du kapade av och kapa till en 220mm bit och fortsätt så
Fast kökets höjd är 2500 mm och skivans längd är 2390 så jag behöver en bit på 110 mm och att börja med den vet ej om det är rätt eller kommer den att bära hela osb skivan samt på den kommer och hängas köksskåp
 
N Nase75 skrev:
Fast kökets höjd är 2500 mm och skivans längd är 2390 så jag behöver en bit på 110 mm och att börja med den vet ej om det är rätt eller kommer den att bära hela osb skivan samt på den kommer och hängas köksskåp
Tänk som när man lägger golv.
Den skiva du kapat 110 ifrån blir ju 2280.
Ta den som nästa och kapa 220 från en ny osv.
 
  • Gilla
Nase75
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Tänk som när man lägger golv.
Den skiva du kapat 110 ifrån blir ju 2280.
Ta den som nästa och kapa 220 från en ny osv.
Tack nu förstår jag
Men nu kommer nästa fråga ska jag börja med den lilla biten nere och kommer den att bära hela skivan samt vara stabil för det kommer och höngas köksskåp på hela vägen
 
N Nase75 skrev:
Tack nu förstår jag
Men nu kommer nästa fråga ska jag börja med den lilla biten nere och kommer den att bära hela skivan samt vara stabil för det kommer och höngas köksskåp på hela vägen
Om du nu har regelstommen öppen så är det lika bra att du sätter kortlingar där du vet att du kommer att fästa skåpen.
 
  • Gilla
Nase75
  • Laddar…
Att sätta skivorna med förskjutna skarvar enligt beskrivning ovan ger nog plus i kanten men jag skulle istället sätta hela skivor mot taket och fylla ut längst ner.

Ingenting ska fästas i den första decimetern så värdet av förskjutna skarvar är noll. Ja* är hellre helt säker på att ingen skarv hamnar där skåpen ska fästas.

om du tycker att den smala biten blir lite flimsig mittpå kan du antingen sätta en liten stödbit av osb bakom övre skivan som du också fäster smala biten i, eller så lägger su på lite trälim innan du sätter på gipset.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ingenting ska fästas i den första decimetern
Jag tänkte på det, men kom till slutsatsen att det kanske finns delar i köket utan skåp som får samma recept.
Då skulle jag lägga skarven vid tak ist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.