Undrar hur man ska gå till väga för att montera ett överbleck över fönster och dörr när panel och foder redan är på plats?

Har läst om att man kan såga ett spår i panelen och där sätta i plåten. Hur exakt går detta till? Panelen är ganska tunn (21 mm på tjockaste stället, spontad panel). Sågar man? Fräser? Ska spåret gå rätt in i panelen eller med vinkel uppåt? Hur bör plåten vara bockad? Är det plåtis som gäller eller finns det något passande prefabricerat?

Kanske det finns andra sätt som är bra?

Tacksam för de råd och tips jag kan få.

//Marie
 
  • Gilla
Allover
  • Laddar…
Det finns färdiga överbleck att köpa men dessa använder jag mig inte av själv, de är ca 5 cm höga i bakkant vilket jag tycker är för dåligt. Det skall vara ca 20 mm luft mellan panelen ovanför plåten och själva plåten, med lite vinkel på panelen och annat så ger det bara ca 20 mm kvar att spika panelen på = stor risk att det spricker.
"Min" plåtis bockar dem med 10 cm bakkant, klart bättre.

Hur som helst, eftersom jag monterar mina överbleck innan jag sätter panelen så vet jag inte hur man exakt skall gå till väga vid fel arbetsordning. Rent teoretiskt så borde man kunna såga/fräsa upp ett spår och tråckla in en plåt men jag skulle tippa på att det blir väldigt omständigt. Plåten kommer nog inte att vara särskilt sammarbetsvillig?
Du måste ju dessutom såga/fräsa ur ett spår vid sidan om fönstret/dörren där plåten skall ha sitt kantuppvik.

Bifogar en enastående paintbild på hur plåten ser ut, sedd från sidan för att förklara bockningarna. :)
 
  • överbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Dalbotös för ditt svar.
Tyvärr har vi redan kommit för långt i byggandet så vi har missat att sätta dit överblecken i rätt skede. Helst vill vi inte behöva plocka ner panelen då den är spontad och vi i så fall måste plocka ner nästan all panel. :(
Så min förhoppning är att någon kan lite mer om detta att göra ett spår för plåten. Har uppfattat det så att man då bara går en bit in i panelen. Plåten kommer alltså inte att hamna bakom panelen. Men jag vet som sagt inte om jag fattat det hela rätt.
 
Mikael_L
Var sitter fönstren? Gavel, på långsida under takfot?

Har du en takfot som sticker ut en 4-5 dm och ett fönster där under som kanske bara är ca 5 dm under gör nog ett överbleck vare sig från eller till vad det gäller att skydda från vatten, det kommer ändå aldrig något vatten dit.
Men på gavlar och tvåvåningshus blir det ju en annan femma.

Sen kan man givetvis vara ute efter (likartat) utseende.
Men jag har sett många enplanshus där det endast är överbleck på gavelfönster, inga överbleck på långsidorna.
 
Det rör sig om fönster på en inglasad altan. Vi har renoverat fönster från 1920-30 (i alla fall karmarna än så länge). Fönstren sitter på tre sidor och taket är typ skärmtak (vet inte om man kallar det så?) råspont och papp, lutar utåt och fäst i huset på en sida. Utsticket på altanens takfot är ca 30 cm. Fönstren sitter 40-60 cm under detta. (I och med takets lutning, det är inte fönstren som sitter snett ;)). Fodren i överkant är 120 höga (kommer ju alltså upp lite till). Kan det vara så att det inte behövs överbleck?!? Det vore nice i så fall. Kan det räcka att bara fylla med någon fog mellan panel och foder?
 
Uppdatering.
Vi sågade helt enkelt av panelen på plats. Pillade sedan in överblecken. Gick kanon!

Sent from my ST18i using Byggahus
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
:) Skönt att få återkoppling efter nära på 2 år! :)
 
Bättre sent än aldrig ;-). (inte för att vi nyss gjort jobbet... Verkligen inte ;-)

Sent from my ST18i using Byggahus
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
#Ingviol

Hur mycket av panelen sågade ni av för att kunna få in blecken? Hur fäste ni dem sedan när ni fått in dem bakom panelen?
 
Bilder?
 
Noseone skrev:
Bilder?
Ja! Vi har suttit som på nålar sedan 2010
 
  • Gilla
calleman och 1 till
  • Laddar…
Ja det kan jag tro att ni väntat otåligt. :) Tack för visat intresse!
Bilder funkade inte att ladda upp från iPad så det tar nog tyvärr lite längre tid. Och det kan hända att jag inte har rätt på alla termer men jag ska försöka förklara så gott jag kan.
Vi använde en cirkelsåg med lite vinkel på bladet för att få panelen snedsågad för att inte fukt ska samlas på ändträet. Vi skruvade även upp en bräda som anhåll för sågen. Till hörnen användes en Fein multiverktyg för att kunna snyggsåga lite. Hur mycket vi sågade bort varierar lite från sida till sida men runt 5 cm tror jag det blev. Sen gick det att pilla in läkt under panelen och så spikade vi genom panel, bleck och in i läkten. Vi kunde hålla emot från insidan eftersom den panelen inte var uppsatt än.
Ungefär så.
Nu ska jag se vad jag kan åstadkomma i bildväg.

Maken låter hälsa att det är 2-3 cm från bleckets utstick till nederkanten på panelen.
 
Redigerat:
Snailman
ovanstående stämmer ganska exakt med hur jag gjorde på nåt 25 tal fönster och dörrar...
 
@Ingviol kan du förtydliga "Sen gick det att pilla in läkt under panelen" lite mer?

Ska gör små utbyggen (tak över källaringång, entreétak) med liknande moment med plåten och undrar lite över den biten att fästa panelen igen efter plåtmontage.

Jag har ju tilläggsisolerat så att pilla in en läkt är nog inga problem men att fästa en läktbit på vindväv+isolering kommer nog inte bli så stablit. Det kanske är så enkelt att ni inte har tilläggsisolerat vilket gör att metoden fungerar bra.
 
Jo det stämmer att vi inte har någon isolering. Vi hade heller inte hunnit sätta panelen på insidan så vi kunde sätta extra kortlingar efter behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.