Hej

Vi står precis i begrepp att försöka rädda ett par källarfönster (ordentlig renovering i den utsträckning som krävs). Som synes på bilderna sitter dessa ganska långt bak/infällt i betongväggen och saknar fönsterbleck, med följden att det kan stå snö osv mot fönstret. Jag skulle alltså vilja få till någon sorts lösning med bleck eller motsvarande. Hur kan jag göra i detta fall? Fönsterna saknar helt spår för infällning av bleck. Jag är dessutom osäker på hur man kan göra vid gavlarna/sidorna.

Enklaste spontana tanken är ju förmodligen att vika upp ett bleck runt om och lägga någon form av fog i kanten, men det känns inte helt pålitligt (eller snyggt). En annan idé är ju att själv försöka fräsa in ett spår för fönsterbleck med det framstår för mig som rätt vanskligt. Ytterligare en är naturligtvis att ringa en plåtfirma och så kan det komma att sluta, men jag skulle gärna ta ett varv med mina egna möjligheter först.

Vore väldigt tacksam för förslag och idéer. Hur hade ni själva gjort? Eller är min tanke helt onödig och fönsterbleck i denna situation overkill? Vad tycker ni?

Bifogar bilder Källarfönster infällt i betongvägg utan fönsterbleck med synliga slitage och avflagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett slitet källarfönster med flagande färg och sprickor i fönsterkarm och murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spåra med multisåg i karmen och knacka ur lite ur putsen på sidorna så du kan ha putsgavlar.
 
Det är som sagt ett tänkbart alternativ ... Mest rädd att kvadda fönstret helt om man lyckas göra fel, men jag kanske överdriver risken. Angående sidorna och puts så är det rätt hårt material i grund-delen men det går väl lösa på något sätt.
Jag tackar för svar!
 
Har exakt samma funderingar. Hur blev resultatet?
 
BOOster BOOster skrev:
Har exakt samma funderingar. Hur blev resultatet?
Haha, ja du ... Resultatet finns dessvärre inte ännu. Detta har blivit en sån där på-samvetslistan-punkt.
Fönstren renoverades och det blev alternativet med att ringa plåtslagarfirma. Dessa tillverkade, på sitt eget förslag, bleck enligt mitt första alternativ (vika upp en kant runtom), så på så vis lär det sluta. Avsikten är att ta hål i den uppvikta flänsen med jämna mellanrum, fästa mha fönsterbleckskruv och försöka få tätt med silikon eller annat lämpligt ute-klet. Verkar tyvärr vara den smidigaste och minst riskabla lösningen. Har för avsikt att få projektet avslutat någon av de närmaste helgerna, men hinner du före så får du själv gärna lägga upp ditt eget resultat också
 
Nu är mitt klart, jag installerade ett nytt fönster dock. Först och främst så valde jag att flytta in det nya fönstret i väggen, då jag läst att det är bättre om fönstret sitter så långt in som möjligt. Nu är det 11 cm från fönster och ut till fasad istället för 4-5 cm.

Under fönstret är det tätningstejp. Runt fönstret från insidan är det elastisk mjukfog (för att få det helt tätt), bottningslist, plastat drev, oplastat drev och en svällande tätningslist längst ut.

Jag fräste en liten springa i putsen med ett multiverktyg och jag böjde in 0,5 cm av gaveln hos fönsterblecket (från Lindab) i väggen så det inte kommer in vatten där. Sedan så hade jag på husfix för att täta. Kommer måla fasadputsen nästa år så det blir riktigt snyggt.

Känns bra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.