Hej,

Har köpt ett hus med vattenburna element som alla (11 st) måste monteras ned för att få ned inrökta tapeter/tvättas bakom och tvätta själva elementen.

Har tittat i tidigare trådar och Youtube men vill va säker på att vi gör rätt så därför skickar jag ut frågan här :)

Utöver ordning för vad som ska skrivas av först, sist och däremellan så har jag en till fråga:
-ska/bör jag stänga av/strypa tillförseln i hela systemet, alltså från el-värmepannan så att säga?

Se bilder under. "A" tror vi är tillförsel då det röret fortsätter upp till reglaget. "B" kommer ut från elementet precis bakom elementskanten i bild.

Tänkte plugga rören med blindhattar (?) för att skydda gängor och minska risken för läckage under forts renoveringen.

Tack på förhand!
 
  • Vattenburet element med märkta rör "A" för tillförsel och "B" för utlopp, redo för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element vid en mönstrad tapet med termostat och anslutningsrör märkta A och B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska alla element ner så skulle jag tömma systemet först.
 
  • Gilla
Joddelof
  • Laddar…
Inte fel att stänga huvud AV till värme men behöver inte.
Det räcker med att stänga A och B.
Bara ser till när du monterar upp dem så samtliga radiatorer ska lufta och påfylldning av värmekrets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.