När man monterar fjällpanel, ska panelen ligga direkt ovanpå panelen under eller bör man lämna ett litet mellanrum mellan panelerna horisontellt? Om trät lever etc...? Försöker illustrera det med bilden nedan: till vänster utan mellanrum och till höger med mellanrum (den röda markeringen).

Är själv oerfaren och detta är mitt första fixande av husets yttersida. Av olika illustrationer på nätet ser det ut som om man bör montera utan mellanrum, men när jag kollade tidigare fjällpanelvägg verkar det som om man lämnat ett litet mellanrum.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Illustration av två sätt att montera fjällpanel: till vänster utan horisontellt mellanrum, till höger med ett markerat horisontellt mellanrum i rött.
  • Illustration som visar två sätt att montera fjällpanel. Till vänster utan mellanrum och till höger med mellanrum markerat med en röd linje.
Eller så var väggen du tittade på satt kloss från början men virket var inte färdigtorkat, när det sedan torkat så uppstår mellanrummet. Jag hade satt det kloss mot, du vill ha en tät ytterpanel.
 
Tack för svar! Ah, tänker själv att det ska vara utan mellanrum, så jag tror jag kör på det.

Väggen jag såg som hade mellanrum var monterad förra året, så kanske väggen har hunnit leva så pass mycket (ca 2 mm) på ett år ifall. Om de alltså monterat utan mellanrum.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.