Hej!

Frugan vill ha belysning i trappen, såna där armaturer som är fyrkantiga och som man sätter på väggen ungefär vartannat trappsteg. Har funderat lite hur man praktiskt kan gå till väga utan att bryta söder halva huset för att dra tråd. Det borde väl gå att:

Köra på ett 12-voltssystem där jag fräser spår i väggen för kabeln och sen knackar ut ett "hål" i väggen för armaturen som jag fäster med smältlim eller liknande. Sen sätta en rot-dosa bredvid bef kopplingsdosa där jag gömmer aktorpuck + transformator? Sen en schneider connect tryckknapp på väggen efter spackling och målning. Klart?

Några risker med detta? Självklart är det bästa att dra slang till allt, men i befintliga hus får man ibland dra till med mer kreativa lösningar. Och LED-armaturen borde inte bli så pass varm att något kan skadas i väggen.

Alternativt tänkte jag en LED-strip längs med ledstången (rektangulär), men principen blir ungefär den samma då inget finns fördraget. Är mest fundersam på att anlägga kabel i väggen utan rör.



/S
 
Vad är det för material i väggen? Gips, puts, trä?
Av uttrycket "knacka ut ett hål" att döma gissar jag på puts eller gips?

I mitt hus har jag putsade lättbetongväggar och det är inga problem att "fräsa ur" spår för nya rör. Jag har dragit många nya VP-rör och t.o.m. fällt in apparatdosor i dessa väggar. Det blir fruktansvärt smutsigt och du måste putsa samt spackla igen spåren när du lagt VP-rören, men det är fullt möjligt.

Den typ av LED-armatur som du tänker installera avger nästan ingen värme. Så det är helt lugnt att fälla in dem i väggen.
 
Hej!

Väggen är gjord av gips. Tack för infon

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.