Jag har en inåtgående helglasad altandörr i plast, med vädringsfunktion. Som har handtag endast på insidan, utan något lås.
Jag skulle vilja montera lås inne och ute samt handtag på utsidan. Låst läge handtag neråt, öppning av dörr handtag horisontellt, och vädringsläge handtag uppåt.Hur gör jag?
Vy genom en öppen dörr till en nybyggd altan med ett par skor på trägolvet och täckt möbel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom öppen glasdörr mot trädäck och trädgård med möbler och husvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen glasdörr med utsikt till en välhållen trädgård, med trägolv framför och skor och växter inuti rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till forumet.

Jag tror det kan vara svårt att montera utvändigt handtag på en inåtgående dörr. Det utvändiga handtaget måste ju sitta mitt för det invändiga; finns det plats där på utsidan på din dörr?

Låsbart invändigt borde dock inte vara några problem.
 
Du bör välja ett låsbart handtag som inte är i vägen för olika öppningslägen och då det är pvc så måste det finnas i 7mm t.ex Vinga 7312 med 7mm sprint och en vinga-låscylinder.
Du behöver även ett handtag till utsidan och en handtagskoppling 833 7mm samt fästskruv.
Det enklaste är nog att gå förbi en en låssmed så får du hjälp med vad du behöver samt att du kan få önskad låsning (nyckel) till det låsbara handtaget, så du slipper ha fler nycklar.

Om du inte bryr dig om själva låsningen så kan du även kontakta någon som säljer pvc fönster och dörrar då de har enklare låsbara handtag som är billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.