Bor i radhus och ibland skulle det vara skönt att inte behöva gå runt hela längan för att komma in i huset, så jag är sugen på att montera ett nytt hantag med låscylinder på utsidan, (tex http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php?sArtModelId=sl3000ch-r). Men, jag har för mig att jag läst att detta inte är så bra att göra på en gammal altandörr (byggår på huset är -69) eftersom de är så klena och att tjuven då skulle få lätt att bryta bort låset och komma in på så sätt.
Om det inte stämmer, finns det några tekniska hinder för att komplettera en existerande spanjolettdörr med ett utanpåliggande lås? Idag finns bara ett handtag på utsidan.
Om det skulle vara en dum ide, kan någon rekommendera en hyffsad budget-dörr med broms?
Tack på förhand!
 
Det är somsakt inte rekomenderat. Dels som du själv skriver, men också av anledningen att den sida som skall låsas upp är den sida som i såfall alltid måste vara låst. Båda sidor kan inte vara låsta samtidigt då in och utsida alltid är sammankopplad. Mao låser du på insidan och vill gå in från utsidan så kan du inte låsa upp där eftersom insidan är låst.

Rekomenderat är att du kontaktar en låssmed som får titta över vilka lösningar som finns för din del. Finns spanjoletter som är gjorda för att gå att låsa och låsa upp på valfri sida.
 
Det finns lösningar för att låsa din dörr men det är inte så jättebra. En annan lösning är att byta spanjoletten till en låsbar, men båda operationerna är ganska kostsamma. Din dörr ska verkligen vara bra för att det ska löna sig...

En ny dörr med låsbar spanjolett är ett mycket bättre lösning, beställ med säkerhetsspanjolätt om du köper ny!
 
Då får jag nöja mig med nytt handtag och cylinder sålänge. Nån gång ska dörr plus intillliggande fönster bytas mot ett stort skjutdörrsparti, får se till att det blir bra lås-lösning då.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.