Jag planerar att montera vår nyinköpta TV på ett väggfäste med arm. Tanken är att armen ska vara fullt utfälld när vi tittar på TV och annars fällas ihop. Eftersom vi har lättbetongväggar är jag lite orolig över hur detta ska gå.

Förutsättningarna är följande:
TV och soundbar väger 25kg
TV-armens egenvikt är 10kg
Armens längd är 800mm och väggplattan 480x288mm stor (se bild).
Montering ska ske med tre skruvar i ovankant (250mm till nederkant) och tre i nederkant.

Draglasten borde med en hobbyformel vara knappt 100kg totalt eller drygt 30kg per infästning.
Teknisk ritning av ett väggfäste med arm för TV, inklusive mått och vridningsvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen är tillverkad av lättbetong från 1950. Tjockleken är 250mm. Kvaliten ska enligt byggbeskrivningen vara j=0,5. På ritningen är det antecknat 0,6. Antar att detta är ett mått på densiteten.

Så till mina frågor:

1. Jag överväger att använda lättbetongskruv och inte plugg. I sådana fall vill jag helst använda Essves lättbetongskruv heavy loss 10,5x185 (ska klara över 200kg) men den verkar vara svår att få tag på i sexpack (30-pack kostar över 500kr). Det lutar istället åt Byggmax 8x140 (ska klara 150kg) eller motsvarande vanlig lättbetongskruv i största möjliga dimension. Låter detta rimligt med tanke på lasterna och att armen ska fällas ut och in flera gånger dagligen?

2. Finns det någon risk för själva väggen avseende lasten och de grova skruvarna? Väggplattan är ju inte särskilt stor och jag är rädd för sprickor (är jag nojig i onödan?).

3. Ska jag bara kapitulera och sätta en 15mm plyfa bakom för att sprida lasterna?
 
Jag har ingen erfarenhet av lättbetong, men jag hade provat att fästa något med en klen skruv och plugg på ett undanskymt ställe.
Sedan bryta och bända lite för att få en känsla för vad väggen pallar för.
En tunn plåt kan ju vara ett alternativ till plyfa. Kanske lite lättare att dölja om estetiken är viktig.

/Höghus
 
Jag har satt upp en del hyllor och liknande. Materialet är poröst, men inte så känsligt att stora klumpar lossnar eller att det blir hålrum. Det jag främst funderar på är hur mycket jag behöver överdimensionera pga. att armen ska fällas ut och in. Det är ju svårt att testa sig till.

Bra idé med plåt. Funderar också på att sätta två plattjärn vertikalt, ca 800mm långa, för att sprida lasterna. Måste bara hitta någon som kan svetsa och borra i metall.
 
Jag har fäst upp en rad överskåp till köket med essves lättbetongskruv i leca vägg, tycker dem drar grymt bra så länge man inte låter dem ”dra tomt” alls. Dvs varken påväg in eller överdra. helt överlägsen iaf Bauhaus egen variant, där gängan har betydligt brantare stigning. Byggmax kanske har en med liknande gänga, då kanske det funkar lika bra.
använde också en bräda och plywood för att fördela lasten, mest för att det känns bättre och för att jag behövde bygga ut lite, tror verkligen inte det hade behövts för hållfastheten dock
 
Vilken dimension av Essves skruv använde du?
 
När jag fäster tunga maskiner i lättbetong kör jag med genomgående bult och stor bricka på baksidan.
Då är vi uppe i 100 kg i maskinvikt ungefär.
 
Det hade såklart varit en idé. Tyvärr är det en yttervägg på andra våningen, så lite opraktiskt och inte så estetiskt tilltalande.

Har du någonsin varit med om sprickbildning när du hänger upp så tunga saker?
 
Tack! Då kanske jag bara ska köra på ”vanlig” lättbetongskruv. Förhoppningsvis lossnar skruvarna bara lite grann innan allt rasar i backen om det skulle visa sig vara underdimensionerat.
 
Kör med 8x130 lättbetongskruv. Det häller garanterat
 
Tack för alla svar. Det känns tryggare nu.
 
Så! Nu är åbäket uppsatt på väggen. Amazon skickade en 1200mm lång arm istället för 800mm. Kommer dock inte att vara utdragen hela vägen ändå och jag hoppas på att jag överdimensionerat.

Jag använde tre stycken Sormat 8x130 lättbetongskruv i överkant och lika många i nederkant. Satte också två stycken 8x65 i överkant av någon måhända ovetenskaplig anledning. Jag jämförde Sormat med Essve i butiken och kunde inte se någon skillnad. Sormat fanns i 10-pack så det var ett lätt val.

Jag skruvade långsamt med hårt tryck. Ytterst lite betongdamm kom ut så det känns tryggt. Kunde inte använda momentfunktionen på skruvdragaren eftersom den slog ifrån halvvägs, fick således köra på frihand mot slutet.

Nu återstår endast lite kabelpyssel.

TV monterad på vägg med lång arm och kablar hängande nedåt, fastsatt med flera skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor TV monterad på vägg med synlig soundbar och minimalt kabeltrassel på golvet i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Msarps och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.