Hej!

Har köpt en ny led-lampa som jag ska koppla in. I lampans ände sitter en brun och blå kabel precis som vanligt och i taket en jordad stickpropp. Problemet är att stickproppen som kommer ifrån taket är stor och klumpig och får inte plats i lampans hölje.

Kan jag skruva av stickproppen i taket och koppla lampans blå och bruna kablar direkt till respektive blå och brun kabel som jag antar gömmer sig under stickproppen i taket med en sockerbit??

Vad gör jag med jordkabeln som kommer ifrån taket?
 
Redigerat:
Har du en stickpropp i taket? Så http://www.byggahus.se/forum/el/209...a-tradar-oisolerade-vid-alla-lamputtag-2.html ?
Det går att montera t.ex. med en trepolig kopplingsplint och om armaturen är dubbelisolerad saknas jordledaren på armaturens sida (fast det är ändå bra med en trepolig plint så inte jordledaren kan komma i kontakt med någon annan ledare). Bäst är dock att ha ett lamputtag i taket och en lamppropp på armaturen.
 
mulpac skrev:
Har du en stickpropp i taket? Så [länk] ?
Det går att montera t.ex. med en trepolig kopplingsplint och om armaturen är dubbelisolerad saknas jordledaren på armaturens sida (fast det är ändå bra med en trepolig plint så inte jordledaren kan komma i kontakt med någon annan ledare). Bäst är dock att ha ett lamputtag i taket och en lamppropp på armaturen.
Tack för svar, kanske jag som använde fel uttryck det är en kontakt jag menar. Det är en vanlig jordad hona som sitter i taket, inga konstigheter där. Frågan är bara om jag kan plocka av kontakten i taket och koppla brun/blå kablar direkt till varandra utan att använda kontakt/stickpropp. Och eftersom kontakten i taket är jordad och inte lampan så vad gör jag med jordkabeln?

111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lk999 skrev:
så vad gör jag med jordkabeln?
Sätt den i en tom plint.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klart du kan koppla direkt - så som man gör i andra länder.
 
Kanon! Tänkte väl att det skulle vara precis samma sak att koppla via en sockerbit som en kontakt.

Då ska jag fixa en sådan och en plint.

Tack för alla snabba svar! :)
 
Plint = sockerbit = ubåt = skarvdon = skarvklämma = "wago" = toppklämma.

Dessa är alla olika typer/namn/utförande/etc på en enhet att skarva eltrådar med.
Alla finns i olika storlekar, använd en som är anpassad för 1,5 mm².
Jag föreslår 3st ubåtar eller 3st Wagos 3-poliga öppningsbara toppklämma.
 
haavard skrev:
Klart du kan koppla direkt - så som man gör i andra länder.
Förekommer även i Sverige. Rätt ofta, faktiskt.
 
lk999 skrev:
Kanon! Tänkte väl att det skulle vara precis samma sak att koppla via en sockerbit som en kontakt.

Då ska jag fixa en sådan och en plint.

Tack för alla snabba svar! :)

Du behöver inte skaffa en sockerbit och en PLINT. Skaffa en "sockerbit" som har tre "poler" så sätter du fas, nolla och jord i var sin pol på ena sidan och ansluter lampan till fas och nolla på den andra sidan. Klart ;)
 
Toppen, då var det ju hur lätt som helst att fixa det här!

Än en gång, tack så hemskt mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.