Kanske fel forum, men jag provar:

Jag ska montera en krönskiva (bardisk) på den upphöjda delen av min köksbänk. Skivan är i stavlimmad ek och den ska fästas mot en 45x95 regel. Bänkskivor ska man ju normalt inte limma men jag tänker att här blir det bara 95mm bredd så rörelsen pga fuktvariation blir ju inte stor. Skulle ju helst både vilja skruva underifrån och limma. Möbelvinklar är väl lite standard vid montering av bänkskivor, men det får ju inte här då de skulle bli synliga.

Vad tror ni om att använda något elastiskt lim eller t.o.m silikon? Med silikon kan man nog till nöds ta bort skivan också om det skulle bli aktuellt någon gång.

Här har vi regeln som skivan ska fästas på
En träregel monterad på en upphöjd köksbänksdel nära en diskho, avsedd för krönlist montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi själva skivan, där jag just fräst spår för LED-lister.
Stavlimmad ekbänkskiva med frästa spår bredvid en 45x95 regel på arbetsbock i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fräs plats för ett par plattjärn i skivan som du skruvar i regeln. Bara att skruva fast skivan osynligt underifrån. En limsträng är heller inte fel för bättre stadga.
Handritad skiss som visar hur man fäster en skiva på en regel med plattjärn och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RedTop och 3 till
  • Laddar…
Det där är ju ingen dum idé alls! Tackar och bockar för den tydliga skissen! :)
Får mäta lite och se vad som får plats mellan LED-listerna. Det blir lite joxigt att komma åt att skruva vid köksbänken, men det går nog med lite trix (bits och spärrskaft i värsta fall).
 
Hmm... Det finns tyvärr inte plats för den lösningen. :(

Handritad skiss av en möbeldesign med måttangivelser på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att ha piggar som sticker upp från plattjärnet på vänster sida?
Med hyggligt tight passning borde det hålla emot vridmoment om man lyfter på den sidan om andra sidan är skruvad.
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
Hm.. det var värst vad tight det var på vänstersida. Kan du inte montera led listen efteråt? Då har du någon cm mer att skruva på.

Alt som pj skriver ovan. Ett vinkeljärn ist för plattjärn.
Handritad skiss som visar installationsutrymme för LED-list med anteckning om vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
L
Om du har 4 st nyckelhål som sitter i underlaget med fyra skruvar i locket , lägga på och skjuta
fast i sidled med en liten skruv i ändan som låsning , kan det vara något , då är det fritt fram att lyfta den om du vill eller måste
Kan det vara någon ide för dig så hör av dig
 
  • Gilla
RedTop och 1 till
  • Laddar…
Ena MDFen är inte monterad så det är inget problem att skruva underifrån som på min uppdaterade skiss nedan. Men det känns som om jag vill limma också eftersom jag inte kommer att kunna efterdra skruvarna när MDF-sidan är monterad, och frågan är om det kan bli problem med att skivan spricker pga fuktrörelser om man limmar?

Handritad skiss av en möbeldetalj med måttangivelser och noteringen "MDF ej monterad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förtydligande av hur det ser ut just nu.

Kök i renovering med oskyltad köksö och synliga rör och elinstallationer under arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Är det en vattenbänk ? MDF spricker inte , vad ska du ha på den bara måla eller ,
Vad har du mot diskbänken vattentät mot konstruktionen , finns det risk att du behöver komma in där
Avslöjad p-g-a sista fotot
Så det blir lite bakläxa , kablarna får inte vara på det viset det ska vara omdragbart , kan vara så om det går att skruva ner fronten
 
Skruva du det kommer hålla. Blir väl ändå någon mjukfog mellan mdf och skivan när allt är färdig monterat.
Liteavvarjes förslag är annars en lösning om du vill kunna ta bort den i framtiden. Kanske som en kombo av min lösning.
Handritad skiss av en byggkonstruktion med mdf-panel, skiva och regel, markerade för skruvfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
Jo, att det håller med skruv är jag helt övertygad om. Vill bara inte att det ska börja glappa om skruvarna sätter sig. Det finns ju en uppenbar risk att det blir lite barhäng så skivan måste ju tåla lite hängbelastning utan att den glappar upp. :)

Förstår inte riktigt vad du menar Liteavvarje? Det är en liten ho underlimmad i bänkskivan (som är i stenkomposit) och bakom den finns en ca 20 cm hög "väggsnutt" i MDF med mikrolit målad med köksfärg. Det är ju som om bänkskivan går mot en vägg och det finns inga krav på tätskikt eller liknande där. Bänkskivan är givetvis fogad mot "väggsnutten" bakom.
Vad det gäller elrören så är jag inte heller med på vad du menar? Alla 230V ledningar är dragna efter att flexrören monterades på plats så det är inga konstigheter om något måste dras om. Det enda stället det blir lite tajt radie på flexrören är där 12V ledningen går ut till LED-listerna men det är ju svagström så då gör man ju lite som det behagar. Får väl lösa det med bomullstuss, snöre och dammsugare om det skulle behöva bytas kabel där någon gång i framtiden om man inte kommer igenom med en dragfjäder. Flexröret där är kanske 40cm långt från kopplingsdosa till LED-list.
Sen går det ju i värsta fall alltid att ta bort fronten om det krisar av någon anledning. Blir en del spacklande och målande, men det får man väl ta då.
 
L
Det är lite långt ifrån så det syns dåligt va för materiel det är
Det jag kan se är den vita som går åt vänster i en båge neråt
Det med att jag frågade om andra sidan , hur skivan var mot något , du säger MDF med något på , det blir alltid en skarv mot något som väta kan gå ner i , en ren försiktightestanke från mig
och är det så tätt att groggen inte rinner :confused: fel ställe :)12V gör man lite som man vill med
Det med att groggbänken skulle vicka är mindre troligt om du skruva så långt ut som möjligt , klart du kan limma där om det är någolunda plant , om du tar vanligt trålim och blandar ut med sågspån som armering , så fyller det upp bra och sitter kvar
Men det är nog inte fel att kunna öppna fronten , så min rek är skruva den med skruv i toning med färgen du tänker ha , går utmärkt och blir snyggt om sätter lite mera reglar i jämna avstånd och skruven i dom uppifrån och ner
 
L
PS glömda att när du ska skruva den , borra först ett hål i underslaget , då drar skruven bara i krönskivan och blir tajt med den
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.