Hallå!

Jag är total nybörjare inom detta men vill försöka fixa det här själv då jag inte tror det är svårt med lite intstruktioner. Har precis flyttat och behöver hjälp med att få in ström och nätverk till ett förråd (servern står där) genom att borra ett hål bredvid förrådets dörr, ovanför listen, och sedan dra in en förgreningsdosa och nätverkskabel från kabellist i taket. Har bifogat en ungefärlig karta över lägenheten.

EL.jpg

Eftersom jag inte vill borra ett så pass stort hål så att själva stickkontakten går igenom tänkte jag att man kan kanske köpa sladd+kontakt och sätta ihop själv när man dragit den genom hålet. Det jag behöver hjälp är: Vad ska jag köpa (helst på Clas Ohlson)? Hur går jag tillväga? Är det svårt (farligt)? Dessutom, tips på bra och diskret kabellist, gärna en man kan lägga i fler sladdar i eftersom, OBS den ska gå längs med taket för att undvika att dra den över hallgolvet.

Tacksam för svar :) Mvh Jonas
 
Jag tolkar det som att du vill dra en skarvsladd genom ett hål i väggen. Det låter för mig som att du vill göra en ganska fast installation, vilket man inte får göra med en skravsladd.

Det är nog inte helt ovanligt med sådana ändå, men som sagt inte tillåtet.

EN mer korrekt installation skulle innebära att man ansluter en kabel direkt i dosan vid ditt befintliga uttag och drar in den och monterar ett utanpåliggande uttag i förrådet. Då skall man använda installationskabel ex. EKRK som med sin styvhet blir lättare att klamra rakt. Den får inte gå dold, annat än genom hålet i väggen. Ännu bättre är troligen att borra sig igenom väggen där uttaget sitter och bara montera utanpåliggande uttag direkt där. Då blir det ingen synlig kabel.

Att fast installera är behörighetskrävande, du måste anlita elektriker. Jag har svårt att tro att en elektriker skulle behöva mer än en timme för att borra igenom väggen och montera ett uttag inne i förrådet. Egentligen är det kanske 15 minuters jobb, men han skall ju komma dit med verktyg osv.
 
Kanske skall svara på själva frågan också.

OM du vill tillverka en skarvsladd så måste du först bestämma dig för om den den skall ha jordade eller ojordade kontakter. Om vi antar jordad. Så är det absolut farligaste felet du kan göra att koppla jorden fel. Då blir prylar som kopplas in med sladden strömförande, och någon dör. Kör du jordat så skall du ha en 3 ledad kabel ex. RKK. Den skall vara 1,5 kvmm. S.k lampsladd som håller 0,75 kvmm skall inte användas till skarvkablar, där vet man inte hur stora förbrukare som kan kopplas in.

I kabeln är skyddsjord alltid gulgrön, kabel med den färgen får under inga omständigheter någonsin användas annat än som jordledare. Och när du kopplar in den i uttag/kontakt så måste du vara absolut tvärsäker på att du ansluter den till rätt anslutning. Här finns inget utrymme för att tro, eller "det borde vara där". Oftast är uttagen gjorda så att man tydligt ser att jordanslutningen är kopplad till jordblecken. I äldre installationer var skyddsjord ofta röd, men fler färger har använts. Och Röd har använts till andra funktioner också, så den får man aldrig lita på att den är jord.

Annars handlar det om att skala kabeln försiktigt så att du inte skadar isoleringen på trådarna när du skalar av höljet. Och skala trådarna lagom långt så att ingen synlig koppartråd finns utanför kopplingsklämman. Skala försiktigt så det inte blir skador på koppartrådarna, de går lätt av senare om det finns ett jack i dem. Är du nybörjare så är dte bra att inpektera med en lupp efter skalning. Klipp av och börja om ifall det blivit skador.

En detalj som många missar är att jordledaren skall klippas så att den är lite längre än de andra trådarna. OM någon skulle dra så hårt i kabeln att trådarna lossnar så skall jordledaren alltid vara den som släpper sist. Så man lägger jordledaren med en liten båge uppåt eller nedåt för att få plats med den längre ledaren.

Se till att dragavlastningen (ofta en plastklämma med 2 skruvar) klämmer på yttermanteln, den får alltså inte klämma direkt mot trådarna i kabeln.

Tänk också på att det är väldigt viktigt att trådarna sitter bra i kopplingsklämmorna, dra åt skruvarna ganska hårt, men drar du FÖR hårt så riskerar du att skruven skär av koppar trådarna, och det blir lika dåligt som vid för lös dragning.

En dålig anslutning blir varm och orsakar brand efter ett tag.
 
Tack för svar. Du har uppfattat rätt angående skarvsladd genom väggen. Det behöver inte vara en fast installation utan bara så att jag kan dra in en förgreningsdosa från vardagsrummet genom hålet. Det är en hyresrätt så det är svårt för mig att motivera att anlita en elektriker för detta, vi får också köpa färg till hela lägenheten själva så jag tänkte försöka hålla övriga kostnader nere, dessutom finns det redan en taklampa monterad som man förmodligen skulle kunna ta ström ifrån om man gjorde det.
 
"Fast montering" av skarvsladdställ är en liten gråzon. Men en oskriven grundregel som nämns när denna fråga kommer på tal är att den skall gå att demontera utan verktyg. Du bör alltså inte skruva loss stickproppen för att sedan återmontera den på andra sidan väggen. Sedan finns synpunkter allmänt på att dra skavsladdar från ett rum till ett annat.

Det finns belysning i skrubben säger du. Då finns troligen alla nödvändiga ledare i dosan bakom strömbrytaren eller lampan. Det bör alltså finnas möjlighet att montera ett fast uttag i skrubben med en blygsam arbetsinsats. Så det är vad jag skulle rekommendera. Det kan kosta en tusenlapp att ta hem en elektriker, men det kan det väl vara värt för att allt ska bli helt invändningsfritt?
 
Om du har tur så sitter det en dosa invid taket i skrubben, troligtvis ovanför strömbrytaren. Även om det blir en "konstig" installation så går det snabbt för en elektriker och är vad jag förstått fullt lagligt att montera ett vägguttag direkt i kopplingsdosan i takhöjd.

En elektriker lär också rätt snabbt fixa det hempularen föreslår, att borra rakt genom väggen från dosan bakom uttaget i vardagsrummet och montera ett utanpåliggande uttag i förrådet mitt för på samma vägg. (Om det är gipsvägg så kan man annars välja en ROT-dosa och ett infällt vägguttag, smaksak).

Det finns inga som helst säkerhetskrav på "comhem-kabeln". Däremot så finns det mer juridiska krav på att inte ansluta felaktiga kablar i comhem-uttaget för de kan i värsta fall sabotera för grannarnas tv-bild, bredband (och bredbandstv samt bredbandstelefon) (och i teorin även radioljud, det är väl å andra sidan ingen som använder radiouttaget vad jag märkt...). Använd alltså helst orignalkabeln mellan kabeltv-modemet och kabeltv-uttaget. Från kabeltv-modemet och vidare mot ditt hemmanätverk (och eventuella telefoner kopplade på bredbandstelefonuttag på modemet) så kan du koppla hur du vill med vilka knaskablar som helst utan att det uppstår någon fara eller att du riskerar att sabotera för grannarna.

Vad gäller golv/tak - om du har en list (ofta av metall) skruvad i skarven mellan hall och vardagsrum så kan det gå att dra kabeln under den listen, så kan du spika längs golvlisten istället för längs taklisten om du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.