Hallå!

Jag är total nybörjare inom detta men vill försöka fixa det här själv då jag inte tror det är svårt med lite intstruktioner. Har precis flyttat och behöver hjälp med att få in ström och nätverk till ett förråd (servern står där) genom att borra ett hål bredvid förrådets dörr, ovanför listen, och sedan dra in en förgreningsdosa och nätverkskabel från kabellist i taket. Har bifogat en ungefärlig karta över lägenheten.

EL.jpg

Eftersom jag inte vill borra ett så pass stort hål så att själva stickkontakten går igenom tänkte jag att man kan kanske köpa sladd+kontakt och sätta ihop själv när man dragit den genom hålet. Det jag behöver hjälp är: Vad ska jag köpa (helst på Clas Ohlson)? Hur går jag tillväga? Är det svårt (farligt)? Dessutom, tips på bra och diskret kabellist, gärna en man kan lägga i fler sladdar i eftersom, OBS den ska gå längs med taket för att undvika att dra den över hallgolvet.

Tacksam för svar :) Mvh Jonas
 
Jag tolkar det som att du vill dra en skarvsladd genom ett hål i väggen. Det låter för mig som att du vill göra en ganska fast installation, vilket man inte får göra med en skravsladd.

Det är nog inte helt ovanligt med sådana ändå, men som sagt inte tillåtet.

EN mer korrekt installation skulle innebära att man ansluter en kabel direkt i dosan vid ditt befintliga uttag och drar in den och monterar ett utanpåliggande uttag i förrådet. Då skall man använda installationskabel ex. EKRK som med sin styvhet blir lättare att klamra rakt. Den får inte gå dold, annat än genom hålet i väggen. Ännu bättre är troligen att borra sig igenom väggen där uttaget sitter och bara montera utanpåliggande uttag direkt där. Då blir det ingen synlig kabel.

Att fast installera är behörighetskrävande, du måste anlita elektriker. Jag har svårt att tro att en elektriker skulle behöva mer än en timme för att borra igenom väggen och montera ett uttag inne i förrådet. Egentligen är det kanske 15 minuters jobb, men han skall ju komma dit med verktyg osv.