Hej

Jag har laddat upp några bilder.
Det gäller en köksfläkt som lossnat från kaklet eller från pluggen, vilket jag tycker är konstigt den har stått dära i mer än 20 år. Vad jag förstått är att det är en gipsskiva bakom och på andra sidan väggen har jag monterat en tv och där har vi dubbelgips. Köksfläktet bör väga ca 5-8kg tror jag

Min ena tanke var att limma ihop kakel bitarna på plats med pl600 och den på vänstra sidan Spackla med våtrummsspackel och montera kvarstående kakelbit och för in en universal plugg från Fischer och med våtrumsslilikon i båda hålen.

Eller tycker ni man bör riva ner dessa två kakelplattorna och sätta upp ny platta?
 
BirgitS
Du glömde bilderna.
 
Oj så nu har jag fixat. Tack
 
  • Kakelplattor fastsatta på golv eller vägg med synliga fogar, vissa plattor verkar vara nyligen lagade eller fästa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag vet inte om PL600 fungerar (borde framgå av instruktionerna) men annars finns det särskilt kakellim.

Vad är det som du har tänkt att spackla?

Enligt Fischer tål en infästning med universalpluggen inte mer än 1 kg. Det är då nog osäkert att sätta fast något som väger mer än 4 kg med 4 pluggar.
https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaestning/nylonplugg/universalplugg-ux Dokument att hämta
Molly är kanske något att fundera på.
 
Måste du laga kaklet? Det är väl täckt av fläkten? Är det inte bättre att ta bort det trasiga kaklet bara så sparar du ett moment?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte om PL600 fungerar (borde framgå av instruktionerna) men annars finns det särskilt kakellim.

Vad är det som du har tänkt att spackla?

Enligt Fischer tål en infästning med universalpluggen inte mer än 1 kg. Det är då nog osäkert att sätta fast något som väger mer än 4 kg med 4 pluggar.
[länk] Dokument att hämta
Molly är kanske något
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte om PL600 fungerar (borde framgå av instruktionerna) men annars finns det särskilt kakellim.

Vad är det som du har tänkt att spackla?

Enligt Fischer tål en infästning med universalpluggen inte mer än 1 kg. Det är då nog osäkert att sätta fast något som väger mer än 4 kg med 4 pluggar.
[länk] Dokument att hämta
Molly är kanske något att fundera på.
Aha d visste jag inte ang universalpluggen. Det verkar ha suttit någon nylonplugg sen tidigare. Av dem.som satt upp detta när man byggde huset. Kamske får köra med nylonplugg då istället. Kag tänktr också på molly men d måsyr den få brs fäste på kaklet vilken kan bli svårt dock =/
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste du laga kaklet? Det är väl täckt av fläkten? Är det inte bättre att ta bort det trasiga kaklet bara så sparar du ett moment
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste du laga kaklet? Det är väl täckt av fläkten? Är det inte bättre att ta bort det trasiga kaklet bara så sparar du ett moment?
Ingen dum idé.Men då måste jag även ta bort andra raden av kakel där skruvhålet också sitter på den kakel. Så att fästningen av fläkten blir jämn yta på underlaget. Vill helst undvika det. Samt fläkten täcker tyvärr inte kaklet. Så man kommer se rester av kakelfix på väggen 🥹
 
Så.här såg det ut när det hade lossnat. Den pluggen har varit där sen huset byggdes På 90 talet.
 
  • Bilden visar en vit platta som lossnat från en kaklad vägg i ett äldre hus från 90-talet. Det finns rostfläckar och smuts längs med kakelkanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte om PL600 fungerar (borde framgå av instruktionerna) men annars finns det särskilt kakellim.

Vad är det som du har tänkt att spackla?

Enligt Fischer tål en infästning med universalpluggen inte mer än 1 kg. Det är då nog osäkert att sätta fast något som väger mer än 4 kg med 4 pluggar.
[länk] Dokument att hämta
Molly är kanske något att fundera på.
0.1kN tycker jag mig se i databladet på den minsta 5x30 och enkelgips, vilket alltså är 10kg inte 1kg.

Ts: är problemet att du vill använda samma hål som tidigare? Isåfall skulle jag undersöka hålens skick mer än något annat, och om dom är trasade borra upp någon storlek för att få in en större plugg.
(Är dom helt körda/spruckna går det inte)

Fischer har en plugg som heter duotec, som har stor anläggningsyta bakom, men kräver 10 eller 12mm hål.

Flisan kakel som sprucket kan du absolut fästa med godtyckligt sättlim, däribland PL400/600. Den biten kakel är ju bara en estetisk del, och eventuell distans beroende på val av plugg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.