Hej, jag har en säkert dum, och väldigt elementär fråga, amatör-klåpar-byggare som man är. :ok::whistle:
Är nämligen i startgroparna till en köksmontering, och undrar om man bör MÅLA betongväggen med nån form av betong-lack? (Det satt två tapeter bakom, en från ca. 50-talet, den andra garanterat från 70-talet, vilka jag drog bort.) Tänker att det kanske inte är så bra om betongväggen under diskbänken och bakom diskmaskinen suger åt sig fukt?

Och i sådana fall, vad för slags färg ska man då använda? Och kan jag låta bli att måla högre upp, där kaklet ska sitta? (kakelfixen kanske inte fäster lika bra på en slät färg-yta??)

Men frågan är alltså; måste man måla?

Jag skulle ju kunna fråga på en färg eller bygghandel kanske, men tänker att ni som är mer kunniga än mig kan tillföra kunskap till forumet genom att jag frågar här istället. Jag sökte men hittade ingenting om det.
 
Behövs inget bakom skåpen.
 
  • Gilla
Köket123
  • Laddar…
K Köket123 skrev:
Hej, jag har en säkert dum, och väldigt elementär fråga, amatör-klåpar-byggare som man är. :ok::whistle:
Är nämligen i startgroparna till en köksmontering, och undrar om man bör MÅLA betongväggen med nån form av betong-lack? (Det satt två tapeter bakom, en från ca. 50-talet, den andra garanterat från 70-talet, vilka jag drog bort.) Tänker att det kanske inte är så bra om betongväggen under diskbänken och bakom diskmaskinen suger åt sig fukt?

Och i sådana fall, vad för slags färg ska man då använda? Och kan jag låta bli att måla högre upp, där kaklet ska sitta? (kakelfixen kanske inte fäster lika bra på en slät färg-yta??)

Men frågan är alltså; måste man måla?

Jag skulle ju kunna fråga på en färg eller bygghandel kanske, men tänker att ni som är mer kunniga än mig kan tillföra kunskap till forumet genom att jag frågar här istället. Jag sökte men hittade ingenting om det.
Hej. Bakom diskmaskinen skulle jag måla med våtrumsfärg. Sen när du installerar diskmaskinen så installera baljan först. Se till att foga med silikon mellan bakstycket på baljan och väggen. En billig försäkring om du får en lite spricka i en slang som står och småsprutar mot väggen. Då hamnar det i baljan och inte bakom baljan.
Väggen i bakom diskbänkskåpet skulle jag också måla om diskbänkskåpet saknar bakstycke. Det blir lättare att torka av och hålla rent. Finns bakstycke skulle jag inte måla.
 
  • Gilla
Köket123
  • Laddar…
Tack för era svar, och tack Krille-72 för de övriga tipsen! Får se hur jag gör, kanske bäst att måla. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.