Vill ha upp bänkskivor samt skåp 10cm högre än standard.

Hur gör man det lättast med t.ex ett IKEA kök eller likvärdigt?

Vill kanske kunna ha skjutlådor istället för sockelbräda närmast golvet så jag vill ju inte ställa framkant på köket på en regel som är längsgående då blir det ju svårt.

kok.jpg
 
Vi har höjt våra skåp genom att såga av dem och sedan limma ihop igen.
Det var inte så enkelt, men fungerade. På vår köksö däremot sågade vi av
en bit av ett skåp och ställde ovanpå. Det kan man t.ex göra för den
översta lådan. Det var enklare.

Då går det åt tre stommar för att göra två förhöjda skåp.
Vi pluggade och limmade fast överdelarna.
På det viset vi gjorde belv stommarna 13 cm högre, för så hög är
en IKEA-låda. Det kan man ju kompensera med höjden på sockeln.
Vi har ställt vårt kök på träreglar.
2008-09-27_Hylla.JPG
 
Sockellådor finns färdiga att köpa annars... Låter grymt opraktiskt med 10cm högre!
 
Eller en kombination: bygger på stommarna som pinebar föreslog (men bara med 9-10 cm för ugnskåpslådor - som inte är högre än så) och sedan kanske även sockellådor undertill om man verkligen vill ha maximalt med lådor.

(Det innebär förstås en del extra pill med bredden på lådinsatser och höjden på lådfronter till alla icke 60-skåp...)
 
cullberg skrev:
Sockellådor finns färdiga att köpa annars... Låter grymt opraktiskt med 10cm högre!
Beror väl på hur lång man är. För mig hade gärna bänkskivan suttit lite högre.

TS>>Jag har för mig att Kvik har lite högre stommar. Iaf hade.

Sen vet jag inte hur praktiskt det är med sockellåda, det är bra i teorin men vad förvarar du där? Inget du behöver ofta och de saker som används mer sällan (kaffebryggare och finporslin hemma hos oss) tenderar att vara lite högre än 10-15cm.
 
Våra bänkar blir ca 92 inklusive skivorna när det är klart.
Jag är 167 lång och tycker att den arbetshöjden är rätt lagom. Är man längre än jag har jag full förståelse för att man vill ha bänkarna upp emot 95 -100.

Jag har aldrig förstått varför man ska ha 15 - 17 cm sockel under köket om det inte behövs för rördragningar. På grund av det och på grund av att vi vill att vårt kök inte ska se så modernt ut valde vi att ställa det på 95-reglar istället. När golvet är på plats blir det en sockel på 75 - 80 kvar. Det blir alldeles tillräckligt tycker jag. Nackdelen med detta är att man får kila manuellt för att få skåpen i våg. Det finns ju inga skruv-fötter på reglarna.
 
Som sagt Kvik har en serie skåp som heter XL. De är högre från början.

Det lär bli billigare än att modifiera ett Ikea.
 
robsarve skrev:
Som sagt Kvik har en serie skåp som heter XL. De är högre från början.

Det lär bli billigare än att modifiera ett Ikea.
Bra tips. Ska kolla vad priserna ligger på.
 
Ställ inte fötterna på en regel. Sätt regeln mellan skåpet och fötterna istället. eller bara klossar. så blir ju sockellådan högre/.
 
raveper skrev:
Ställ inte fötterna på en regel. Sätt regeln mellan skåpet och fötterna istället. eller bara klossar. så blir ju sockellådan högre/.
Det är ju smart. Ska kolla närmre på detta sen. Vill inte lägga en förmögenhet på ett kök och att göra egna smarta lösningar för att få det som jag vill kommer bli billigast. Misstänker att köpa färdigt extra högt kök är +20% på priset direkt.
 
Kontakta Vikarbodarnas Snickerifabrik utanför Ånge. Dom bygger måttbeställda kök i massivt trä i stommarna till ett mycket bra pris! Priset ligger högre än IKEA, men bra mycket lägre än t ex Canadakök, Liedhult och Kvänum.
Det är inte så dyrt som man kan tro att låta måttbeställa ett kök. Det blir bra mycket snyggare än att snickra ihop flera skåp till ett.
 
Har ett kvikkök med gängad fotjustering och bänkmåttet är 95cm. Lagom höjd!
 
Går du högre än 95 så skall ni vara rejält långa (+2m) Du kan köpa 294mm sockel+sockellådor från ex. HTH och sedan modifiera dessa så du får den höjd du vill ha. Jag rekommenderar er inte att gå högre än 95cm. Lägg olika skivor på er befintliga skiva i dag och känn efter så det slipper bli tokigt.
 
Är standard 80cm? Då kan jag nöja mig med 90-95.

Ska passa både 170cm och lite över 200cm.
 
Om du är lång så kan jag rekommendera att höja väggskåp och fläkt också. Jag har min bänkskiva på 91 och sen 60cm upp till underkant väggskåp och spisfläkt.. Jag är 190 och gillar att slippe böja mej ner för att titta vad som händer under fläkten/skåpen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.