A
Håller på att byta keramik i en Solo Innova 30 och funderar på hur pass högt upp förbränningskammaren ska ligga? Hur stort glapp får det vara mellan den och de båda sidostenarna som ligger ovanför? Måste sidostenarna vila på ovandelen av förbränningskammaren så att det blir helt tätt, eller riskerar man att spräcka stenen då?
Dessutom, gör det något om förbränningskammaren inte är helt i våg? Har lite mer glapp i framkant än i bakkant.
 
Det borde inte vara något glapp.
Hur mycket är det?

Det finns väl 2 olika storlekar på skålarna. En som är lite mindre och en lite större.
 
A
Det var några mm typ 2mm i framkant men bättre i bakkant. Skålen är rätt storlek för en Innova 30, den mindre är för Innova 20.
Att det inte ska vara något glapp är jag helt med på men funderar på hur stora marginaler man har. Instruktionerna från Baxi lämnar ju mycket för egen tolkning. Är det ok med några få mm glapp eller måste de ligga dikt an? Alternativt hur tight får det bi mellan skål och de övre stenarna utan man riskerar att förbränningsskålen spräcks?
Är första gången jag byter denna typ av keramik och vill inte göra fel, är ju långt ifrån billiga stenar.detta.
 
A ahman skrev:
Det var några mm typ 2mm i framkant men bättre i bakkant. Skålen är rätt storlek för en Innova 30, den mindre är för Innova 20.
Att det inte ska vara något glapp är jag helt med på men funderar på hur stora marginaler man har. Instruktionerna från Baxi lämnar ju mycket för egen tolkning. Är det ok med några få mm glapp eller måste de ligga dikt an? Alternativt hur tight får det bi mellan skål och de övre stenarna utan man riskerar att förbränningsskålen spräcks?
Är första gången jag byter denna typ av keramik och vill inte göra fel, är ju långt ifrån billiga stenar.detta.
Bra fråga, kan inte vara så noga tänker jag. Är väl ingen superprecision. Själv vill jag lägga min så den inte ligger emot de övre stenarna. Filtar finns att schimsa med. Tänk på att elda försiktigt första gångerna, helst med bara tändved flera gånger innan du eldar ett fullt ilägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.