Hej.
I dessa kyliga tider fick vi investera i en eluppvärmd vattenkopp till djuren i stallet. Vattenkoppen är kopplad till en transformator enligt bild. Nu önskar jag veta hur jag går tillväga för att ordna till en kabel med stickpropp till transformatorn? Eller måste det vara fast installation? Tacksam för guidning.
 
  • Etikett på Tufvassons transformator med tekniska specifikationer för eluppvärmd vattenkopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen transformator med kopparlindning och anslutna kablar markerade 230V och 24V, förberedd för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad rekommenderar bruksanvisningen?
 
Nä, det verkar som man kan göra som man vill. Dock skulle jag tänka mig, att det bör vara en fast installation när den sitter i ett stall. Någon som är mer hemma på stallinstallationer, bör kunna ge svar.
 
Immobil Immobil skrev:
Nä, det verkar som man kan göra som man vill. Dock skulle jag tänka mig, att det bör vara en fast installation när den sitter i ett stall. Någon som är mer hemma på stallinstallationer, bör kunna ge svar.
I ett stall skall väl allt i huvudsak vara fast installation om möjligt och fäst med skenor osv som skydd för djuren och skadedjur osv. För oss rör det sig dock om får som inte når upp till elen samt att eluppvärmningen kopplas på vid de mest extrema dagarna under året. Som nu ex flera dagar med minst tio minus. Detta är nog en temporär lösning som kan funka här och nu. Skall byta elcentral och dra om en hel del el i vår.
 
Ett sätt är att montera ett CEE-intag vars utgående kabel går in i transformatorn, sedan använda en anslutningskabel schuko-cee
 
P PochM skrev:
I ett stall skall väl allt i huvudsak vara fast installation om möjligt och fäst med skenor osv som skydd för djuren och skadedjur osv. För oss rör det sig dock om får som inte når upp till elen samt att eluppvärmningen kopplas på vid de mest extrema dagarna under året. Som nu ex flera dagar med minst tio minus. Detta är nog en temporär lösning som kan funka här och nu. Skall byta elcentral och dra om en hel del el i vår.
Man kan bli lite orolig. Ni verkar inte ha några större kunskaper om el (inget fel med det. Här hjälper många gärna till) men vill skruva ihop någonting för en krävande stallmiljö. Ofta är det dem temporära lösningar som är mest riskfyllda. Ska ju bara hålla till våren, typ. Men även då kan det händer olyckor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan bli lite orolig. Ni verkar inte ha några större kunskaper om el (inget fel med det. Här hjälper många gärna till) men vill skruva ihop någonting för en krävande stallmiljö. Ofta är det dem temporära lösningar som är mest riskfyllda. Ska ju bara hålla till våren, typ. Men även då kan det händer olyckor.
Tack för synpunkten Thomas. Delar din åsikt och har absolut det i åtanke. Puh.
 
Som sagt, OM det finns uttag som är godkända fr stall, och dessa är monterade på korrekt plats, så kan de givetvis användas, med eftertanke.

Men som Etompau är inne på, så måste det sitta en dragavlstning om du har en kabel med kontakt. Det faktum att trafon ser ut att vara levererad utan de små byglarna för dragavlastning kan ev. vara en indikation på att tillverkaren tänker sig fast anslutning.

Sedan gäller speciella regler för elmaterial i ett stall (jag har nästan noll koll på det). Men det ställs speciella krav på en elapparat som skall sitta i ett stall. Bla. vad gäller flammskyddad plast, skydd mot damm osv. Så det är inte säkert att den där trafon får finnas i den miljön, oavsett om den kopplas fast eller med kontakt.
 
I mina ögon är trafon en kvalitetsprodukt som ska kunna sitta även i ett stall. Underförstått att djuren inte kan komma åt den.
Vad beträffar den uppvärmda vattenkoppen utgår jag från att den är konstruerad för djur/stallmiljö och då uppfyller de krav som man kan ställa på den.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, OM det finns uttag som är godkända fr stall, och dessa är monterade på korrekt plats, så kan de givetvis användas, med eftertanke.

Men som Etompau är inne på, så måste det sitta en dragavlstning om du har en kabel med kontakt. Det faktum att trafon ser ut att vara levererad utan de små byglarna för dragavlastning kan ev. vara en indikation på att tillverkaren tänker sig fast anslutning.

Sedan gäller speciella regler för elmaterial i ett stall (jag har nästan noll koll på det). Men det ställs speciella krav på en elapparat som skall sitta i ett stall. Bla. vad gäller flammskyddad plast, skydd mot damm osv. Så det är inte säkert att den där trafon får finnas i den miljön, oavsett om den kopplas fast eller med kontakt.
Både kopp och trafo är i köpt butik mes lantmaskiner och utrustning så det lär vara anpassat för stallmiljö. Dock tog jag för givet att det skulle stå för fast installation osv och annars levereras med stickpropp. Uttag finns i stallet/ladugården.
 
P PochM skrev:
Både kopp och trafo är i köpt butik mes lantmaskiner och utrustning så det lär vara anpassat för stallmiljö. Dock tog jag för givet att det skulle stå för fast installation osv och annars levereras med stickpropp. Uttag finns i stallet/ladugården.
Som sagt jag vet bara att det ställs speciella krav på utrustning i stall, inte vilka dessa speciella krav är. När jag tittade på din .pdf länk, så ser jag att de skriver om flamskyddad plast, och kapslingen ser ju tät ut (dammskydd). Så jag skulle gissa att den är OK för miljön.

En möjlig fara med sladd och kontakt. Är att även om man tar till det så att djuren inte når upp till kabeln när den är inkopplad, så får det inte gå att komma åt den när den är urkopplad heller. Visserligen inte farligt elmässigt, men jag antar att det inte är så bra för matsmältningen med en kontakt eller två.

Ren nyfikenhet: Hur skyddar man klenspänningskabeln mellan trafo och tråg?
 
Trafon i sig är helt ok för den användningen men borde installerats fast. Nu går det säkert på alla sätt bra att använda den även med sladdanslutning till uttag. Se som sagt bara till att det blir dragavlastat i kapslingen och håll sladden kort < 1 m. Bättre att använda ytterligare någon förlängning om man inte kan placera den vid uttaget. Och se till att den fästs ordentligt i underlaget och med skydd över utgående kablar mot koppen tex någon slang eller rör.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.