Hej!

Jag är på gång att köpa denna pump som ska sitta i köket som stödvärme då jag inte har någon värme där. Sitter idag en gammal pump som är trasig. Så el, hål, monteringsfästen etc finns redan idag.

Så min fråga är om det är enkelt och lätt att koppla in denna pump? Ska ju vara snabbkoppling och ingra krångligheter.
Något speciellt man ska tänka på eller något man missar i anvisningen?

Fråga 2.
Ska ju som sagt montera ner den gamla, något att tänka på där?
Rör etc ska ju lossas och är det någon fara? Tänkte på om det finns gas kvar (vet ju ej om den läckt ut eller inte).

Alla tips mottages gärna.
 
Hej,

Jag har själv funderat på en liknande billig LVP och har också funderat på hur lätt det egentligen är att installera den. Själv med de kunskaper jag har så har jag bestämt mig att följa instrukionerna från leverantören att den ska installeras av fackman.
Tillför man sedan svårigheterna med den gamla pumpen och dess gaser så skulle jag absolut ta in någon som kan och titta på det.

Forum som byggahus är grymma på att dela kunskap, men i bland så räcker det inte med svar på ett par korta frågor, många saker som har tendens att bli livsfarliga om de utförs fel bör fixas av fackman.

Mvh

Stefan
 
Tack för svar.

Det verkar som de flesta väljer att installera julas pump själv. Allt är ju i princip klart. Gas finns i, inget vacum sug etc.
Så letar egentligen tips, eftersom ibland kan det vara något man missar.

Att montera ner den gamla bör ju inte vara farligt. Värsta som kan hända är att gas läcker ut?? Vilket är olagligt.

Har ingen lust att betala 5000:- för installation när allt är klart. Det var summan de ville ha tyvärr.
 
Driftsatte min Julapump idag i garaget.
Inkopplingen av gasledningar och el tog max 5minuter.
Det som tog tid var att få till lednimgsdragningen då ledningar har fast längd. Fick flytta innerdelen så att det blev bra.
Efter start tog det inte många minuter förrän värmen kom.

Att demontera en befintlig anläggning med köldmedia i kräver behörighet.
Man får inte släppa ut köldmedia i luften.
På större kylanläggningar (mer än 10kg köldmedia ) är anläggningen rapporterad till kommunens miljö- och hälsa så när en sådan anläggning demonteras skickar den behöriga installatören in papper på att köldmediat är omhändertaget.

Små anläggningar som i ditt fall har miljö- och hälsa inte registrerad så det är mer en samvetsfråga, vill du bara kapa ledningarna och släppa ut köldmediat ( och förstöra ozonlagret ) så får du säkerligen inget problem med dem.
 
En gammal kollega till mig påpekade något roligt. I en flaska tryckluft på burk är det samma "livsfarliga" gas som i vissa lvp och ac i bilen. Man får absolut inte ge sig på en lvp men att spreja ut en platta med kylsprej går fint.
 
Drivgasen i sprayflaskor var förr i tiden freoner. Detta är sedan länge borta.
För att tillverka frigolit användes förr också stor mängder freoner.

Köldmediat i kylmaskiner/ vp är också utbytta till miljövänligare varianter men har fortfarande en påverkan på miljön.
 
Tack för svar!
 
Vill minnas att man kan trycka tillbaka mediet i utedelen genom att stänga ventilen på det grövre röret och sedan köra luftvärmepumpen på kyla i 4-5 minuter och sedan stänga den lilla ventilen med pumpen fortfarande i drift (ventilerna sitter vid röranslutningarna på utedelen).
Stäng sedan av värmepumpen och voila, gasen är tillbaka i utedelen med minimalt spill.
 
Problemet är att varken utedelen el innerdelen fungerar :(
 
Vet du vad som är trasigt? Om det är hål så att gasen redan läckt ut är ju skadan redan skedd. I annat fall kan man åtminstone minska mängden som läcker ut. Om den liknar de luftvärmepumpar som jag sett så finns det två kranar där rören sitter fast i ytterdelen. Det är två lock som du skruvar loss. Under dessa hittar du två insexskruvar som stänger av passagen för gasen. Om du stänger dessa innan du lossar rören så minskar du mängden gas som läcker ut. Troligen finns den mesta gasen i utedelen, och endast gasen i innedelen läcker ut. Om det finns gas kvar i maskinen är givetvis det bästa att låta en kylmontör suga ut allt först.

Erik
 
Drömhus2012 skrev:
Vill minnas att man kan trycka tillbaka mediet i utedelen genom att stänga ventilen på det grövre röret och sedan köra luftvärmepumpen på kyla i 4-5 minuter och sedan stänga den lilla ventilen med pumpen fortfarande i drift (ventilerna sitter vid röranslutningarna på utedelen).
Stäng sedan av värmepumpen och voila, gasen är tillbaka i utedelen med minimalt spill.
Ungefär så, men det är ventilen på det lilla röret man ska stänga först.

Ska man ta ner en gammal, ej fungerande maskin och promt ska göra det själv så stänger man båda ventilerna på utedelen innan man klipper rören.
Men det är inte tillåtet...
 
Mell: Sorry. My bad...
 
Oavsett vad som beslutas, dvs om man gör det själv eller ber en behörig, vart gör man av den trasiga? Får de slängas på återvinning el tar behörig med sig denna?

Felet är något i utedelen vilket kostar 2500-3000 kr att få svar på.
Garantin är slut och pumpen var redan trasig när vi köpte huset.
 
Dom flesta återvinningstationer tar emot luftvärmepmpar utan kostnad precis som med kylskåp.
Men det finns en del komuner som tar betalt så kolla med återvinningen på din ort hur det är där.
 
Kan lyfta tråden med lite information om en vän, molgan som demonterade sin pump.
Molgans LLVP från Jula gav felkod P4 vilket är trasig kompressor. Efter OK från leverantören och Jula skulle den trasiga pumpen returneras.

Pumpen har varit avstängd några dagar. Molgan kopplar bort strömkabeln i utedelen. Molgan öppnar bygeln på snabbkopplingen. Inget händer över huvud taget. När han drar låsmekanismen nedåt händer inte mycket heller. Så tar Molgan en stor skruvmejsel och använder som bräckjärn för att tvinga isär innedelens koppling från utedelen. Det fungerar, men ifrån utedelens koppling står gasen upp som en kvast. Det sprutar och sprutar.

Snabbkopplingen i utedelen har inte stängt sig, men med lite desperat pillande med den stora skruvmejseln lyckas Molgan tvinga upp ringarna så mycket att det blir helt tätt till slut. På den ena snabbkopplingen plutar en vit plastpackning ut lite, och där pyser det lite lite. Men genom att trycka in den bula som buktar ut, försvinner det sista pysandet.

Maskinen är nu kletig och Molgans miljösamvete dåligt. Så här hade det gått om även en behörig tekniker hade monterat isär sakerna. Kopplingen stängde helt enkelt inte som den skulle, kanske beroende på tryck innifrån? Eftersom kompressorn var trasig hade ingen kyltekniker i världen kunnat pumpa tillbaka gasen i utedelen.

Så kan det gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.