Y
Ska vända på min trappa, tänkte höra ifall det fanns bättre sätt att montera den på för reducera buller osv.


Trappan, är av(?) plywood eller något sådant.

Placerad, mellan två väggar.

Monterad med, spik genom trapp in i väggarnas reglar.


Med andra ord så primitivt och budget som det kan bli, hehe.

Finns det andra förslag eller ska man repetera detta?
 
Y
är det en fördel eller nackdel om trappen ligger emot väggarna eller tvärtom, att det är mellanrum... Funderar på byta till tjockare väggskivor...

är det bara rejäla spik som gäller eller finns det inga modernare monteringsmetoder som reducerar vibrationer osv?
 
Skrota spiken, satsa på rejäla Torxskruvar istället. Lämpligen 90 mm med c/c 450 mm om det är möjligt. Försänk dom gärna och plugga hålen med träproppar.
 
Y
En snabbkurs vad "c/c 450mm" innebär vore uppskattat :)

reglarna är 55mm bred x 80mm djup med ett avstånd på 545mm mellan varje..
(så jag gissar att c/c är avstånd mellan reglar)

försänka... materialet i trappen är ju inte direkt tjockt nog att lyxa till sådär dessvärre..
 
c/c = centrumavstånd
Eftersom du tydligen har centrumavstånd 600 mm (som är det vanligaste), kan du köra på det.

Har du klena vangar (=sidostycken), d.v.s. under 40 mm, kan du istället sätta skruvarna under stegen, då syns de minst. ;-)
 
Y
centrumavstånd från vad, pratar vi trappenbredd eller reglarna.... 545 = 600?

jag kan ju pilla dit fler reglar, skulle det göra skillnad på buller å så?
 
Centrumavstånd mellan reglarna, är det jag menar. Du har 545 mellan dom, då blir det exakta centrumavståndet 590 mm (545 + 45). Nu förutsätter jag att det handlar om 45 mm reglar.

Har du möjlighet att sätta dom tätare, är det en fördel och gör infästningen stabilare. Det innebär att risken för knarr minskar betydligt.
 
Y
ja båda väggarna kommer öppnas, ena är redan det... så fler reglar kommer sättas dit isf. sen skruv.. :)

fler tips om trappmontering på modernt vis uppskattas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.